zaterdag 3 april 2021

Steenarend werkt niet mee, verder wel leuk...

Deze week begon niet al te best. Zondagmiddag was de steenarend weer opgedoken in Twente, maar vervolgwaarnemingen ontbraken helaas. Een vage claim in de avond bij Kloosterhaar (dat is heel ver weg...) was net niet overtuigend om de maandagochtend paraat te staan. Bovendien was er ook gewoon werk, maar vervelend was het wel toen de vogel daar om kwart 8 nog ter plaatse werd gemeld. Ai... Toch gelijk gegaan en het leek goed te gaan, tot ik aan kwam en ik vogelaars tegemoet kwam rijden. De steenarend was een kwartier geleden uit beeld verdwenen, balen... Nog wat vruchteloos zoeken in de omgeving leverde nog wel ene rode wouw op, en het werd nog even spannend toen een claim doorkwam dat hij rond 11u nog vlakbij de plek was gezien. De foto's waren niet overtuigend en om 12 uur werd hij gemeld over Ommen. Tijd om af te haken dus, en hopelijk komt nog een vervolg?!

Op de tuinlijst kon ik deze week nog zwarte roodstaart en beflijster schrijven, en in Rhoon is weer volop activiteit van de kieviten. We volgen al de nesten dit jaar op de voet, waarbij we al 7 kuikens van afgelopen jaar hebben zien terugkomen. Gisteren kwam daar nr. 8 bij, toen ik GCO0 in de Portlandpolder tegenkwam. Erg gaaf! Hopelijk kunnen we dit jaar ook weer de nodige kuikens kleurringen en uitzwaaien! 
Kievit GCO0

Vanochtend had ik afgesproken met Vasco van den Berg, nabij Heerjansdam. We bezoeken het Slobbenoordbos, wat en mooie, oude doorgeschoten wilgengriend is. Er is volop activiteit van spreeuwen, die de vele holtes in het bos hebben bezet. Zo'n vijf territoriale grote bonte spechten faciliteren die nestgelegenheid... Verder hoor ik eindelijk mijn eerste fitis van het jaar.

Slobbenoordbos

Langs de Oude Maas blijken de spindotterbloemen al weer massaal in bloei te staan, schitterend! Zomerklokjes kunnen we hier zo snel niet vinden, maar het blijkt dat ze in het oostelijk deel van de Oude Maas niet bekend zijn. Daar valt wellicht dus nog wat te ontdekken?! Leuk is ook een bever die voor ons langs komt zwemmen, gekraagde roodstaarten lijken daarentegen nog niet gearriveerd. 

Spindotterbloem

In Polder de Hooge Nesse zit nog een flinke groep graspiepers, waar ik ook nog wat waterpiepers tussen hoor. Toch nog maar even wat tijd insteken levert inderdaad een gekleurringd exemplaar op. Erg leuk, pas mijn eerste aflezing weer sinds de strenge vorstperiode. Dit zullen ongeveer wel de laatste waterpiepers zijn die nu rondhangen, dus nu is het afwachten of de vogels volgend jaar weer terug gaan komen. Ook laten enkele roodborsttapuiten zich nog mooi horen en zien in de polder, een schaarse broedvogel op IJsselmonde.

Roodborsttapuit (man)

Terwijl ik hier van het rustige voorjaarszonnetje sta te genieten, wordt een steenarend geclaimd bij Gouda. Lang denk ik niet na, want de beschrijving van het verenkleed en het gedrag (jagend op hazen) klinkt goed. Na een dik half uur ben ik present, maar in de wijde omtrek geen arend te bekennen. Helaas, het had zo mooi kunnen zijn... 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten