vrijdag 16 april 2021

Achter de kuikens aan!

De eerste eieren van de kieviten zijn uitgekomen, dus met regelmaat trek ik nu richting Rhoon om de kuikens te meten, wegen en te ringen. Nadat ik vanochtend eerst nog even in het Waalbos ben, vertrek ik dan ook richting Rhoon om zoveel mogelijk kuikens van een ringetje te voorzien. In het Waalbos broeden dit jaar overigens een stuk minder kieviten dan voorheen, kuikens lopen daar dan ook nog niet. Wel laat een klein groepje beflijsters zich bekijken. 

Waalbos

Beflijster

De rest van de dag ben ik in de verschillende polders van Rhoon, op zoeken aar nesten en kuikens van kieviten. In enkele gevallen liggen de kuikens nog in het nest, zodat het vinden relatief makkelijk gaat. Ook zie ik nog diverse volwassen kieviten met kleurringen, maar het aflezen valt helaas toch vaak nog tegen, zeker als ze op afstand lopen. 


Kievitskuikens

Naast de kieviten is het ook nog leuk vogelen in de polders, met op diverse plaatsen tapuiten, havik, volop gele kwikstaarten, wat kemphanen, witgatjes en ook een zingende veldleeuwerik. Waarschijnlijk gaan ze dit jaar voor het eerst in jaren weer broeden in de polder. Heerlijk! 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten