zaterdag 23 januari 2021

Weer waterpiepers in de klei...

Vanmiddag stap ik weer eens op de fiets voor een rondje door de Zwijndrechtse Waard. Langs de Waal kom ik zo een paartje grote zaagbekken tegen, die zich fraai laten bekijken. Blijven toch schitterende beesten! 

Grote zaagbek man (onder) en vrouw (boven)

Hierna fiets ik door richting Achter-Lindt, waar ik uiteindelijk de rest van de middag bij een groep van ca. 120 waterpiepers blijf hangen. Uiteindelijk lukt het me om 5 geringde beesten in de groep af te lezen, waarvan enkele in november zijn geringd. Die hangen dus de hele winter al rond in de Zwijndrechtse Waard. Leuk om dat nu te weten te komen! 


Waterpieper waarbij op de bovenste foto één van de kleurringen zichtbaar is

Opvallend genoeg vertrekt aan het eind van de middag een deel van de groep naar het zuiden, terwijl de reguliere slaapplaats bij de Devel naar het noorden is. Een bezoekje aan Polder de Hooge Nesse geeft al snel antwoord op de vraag waarom ze die kant op vliegen, want in een rietkraag zie ik tientallen exemplaren invallen. Interessant! Op ca. 2 km van elkaar slapen hier dus waterpiepers! 

Waterpieperslaapplaats in Polder de Hooge Nesse

Geen opmerkingen:

Een reactie posten