vrijdag 15 januari 2021

Kort maar productief rondje door R'dam-Zuid

Afgelopen maandag leverde een rondje door de Zegenpolder maar liefst 3 vangsten op van houtsnip. Een mooi succes! Zoekacties deze week naar gekleurringde waterpiepers waren helaas wat minder succesvol, maar vandaag stond het aflezen van meeuwen in Rotterdam-Zuid weer eens op de planning. Ik heb niet veel kruimels, maar voldoende om toch op de fietst te stappen richting Rotterdam. 

Houtsnip

De route maak ik wat anders en bezoek vooral gelijk de plekken die de laatste keer niet aan bod zijn gekomen. Feijenoord is dus het eerst aan de beurt, waar ik ook gelijk de nodige ringen tegenkom. Een vogel die in 2009 geringd is in Groningen is leuk, want dit is één van de beesten die ik al sinds 2013 in hetzelfde haventje aflees. Op een schip staat een nieuwe Deense vogel voor mij, terwijl in de Nassauhaven een kokmeeuw met een blauwe Poolse ring rond loopt. Een nieuw type die ik nog niet eerder zag. Verder lopen er nog enkele Nederlandse zilvermeeuwen rond, maar is ook een Duitser present net als een fraaie pontische meeuw.

Deense kokmeeuw W-1FF die ik niet eerder zag

=
Kokmeeuw uit Groningen die sinds 2013 overwintert in Feijenoord

Op het Afrikaanderplein lopen ook nog drie zilvermeeuwen uit de Nederlandse haven, maar het is daar ook rustig. Mogelijk speelt het wel een rol dat alle winkels dicht zijn en relatief weinig mensen in de stad zijn, die dus ook weinig voer achterlaten? De kruimels zijn in ieder geval erg in trek en meeuwen reageren overal goed. Ook in het Varkenoordse Park is dat even later het geval, waar ik 6 geringde kokmeeuwen tref. Daaronder zijn vooral bekenden, maar een nieuwe Finse kan ik helaas niet helemaal aflezen, terwijl dat met een Russische kokmeeuw gelukkig wel lukt! Erg leuk en pas mijn 3e aflezing van een kokmeeuw uit Rusland! 

In het Zuiderpark, Valkeniersweide, Spinozapark en Zuidwijk lees ik vervolgens met name nog wat bekende kokmeeuwen af, maar tref ik ook nog een nieuwe Deense vogel. Na het Spinozapark zijn de kruimels helaas op en vertrek ik dus ook uit de stad. Uiteindelijk is het niet eens een slechte dag geweest, met 22 aflezingen met als beste natuurlijk wel de Russische kokmeeuw! Er duiken dus steeds weer nieuwe kokmeeuwen op in de stad dus tijd om binnenkort weer eens een grote, uitgebreide ronde te doen! 

W-ETX6, in 2019 geringd in Rotterdam-Zuid

Deense kokmeeuw W-VS71

Geen opmerkingen:

Een reactie posten