vrijdag 22 januari 2021

Het blijft leuk...

Deze winter ben ik met veel van hetzelfde bezig, maar natuurlijk niet minder interessant! Maandagavond kon ik weer twee waterpiepers ringen op de slaapplaats, terwijl ik woensdagavond een rondje heb gelopen in de Crezéepolder. In het kader van onderzoek mag ik daar nu ook houtsnippen en bokjes ringen, en ondanks het rustige weer lukte het me om een bokje te vangen. Ook gisterenochtend lukte het om een bokje te kunnen ringen, maar toen de Zegenpolder. Tevens belandde twee kramsvogels in mijn handen, terwijl de houtsnippen die ik tegen kwam helaas niet te vangen waren. 

Bokje

Vanochtend tel ik werkmatig twee vaste akkergebieden op de Utrechtse Heuvelrug, waar de eerste kleine bonte specht weer aan het roffelen is en enkele grote lijsters rond lopen. Altijd leuk daar! Eenmaal weer thuis besluit ik nog op zoek te gaan naar de groep waterpiepers nabij de Devel. Die vind ik gelukkig en nu langs de Lindtsedijk. Op een geploegd perceel lopen ruim 100 vogels, waartussen het dus zoeken geblazen is naar ringetjes. Uiteindelijk kan ik één gekleurringde aflezen en valt het niet mee om tussen de kluiten de waterpiepers te vinden, laat staan de pootjes te kunnen checken. 

Twee waterpiepers op de akker

Na nog een overleg fiets ik aan het eind van de middag richting de Sophiapolder, om de overwinterende kleine burgemeester eens op te zoeken. Het is al het tweede jaar op rij dat een kleine burgemeester in Dordrecht overwintert en dus elke avond naar de Sophiapolder vliegt om te slapen. Vanaf de Veersedijk heb ik schitterend beeld op de polder en al vrij snel heb ik 'm in beeld, rustend op de steiger. De vogel staat helaas aardig achteraan, maar vliegt ook nog kort in het water, zodat de witte vleugels extra opvallen. Een leuke soort en al helemaal voor het binnenland natuurlijk! Hopelijk komt er ook nog weer een keer een grote burgemeester, die ontbreekt nog op mijn Ambachtlijst... 

Kleine burgemeester (links vooraan)

Na het eten loop ik nog een rondje door de Crezéepolder, waar weer een bokje geringd kan worden en waar bovendien nog enkele houtsnippen en een fraaie ransuil zich laten zien. Veel van hetzelfde dus weer deze week, maar het blijft leuk! 

Bokje

Geen opmerkingen:

Een reactie posten