zaterdag 2 januari 2021

Een piepkuiken en wat kokjes

Afgelopen week werd er nog net in het oude jaar een Siberische tjiftjaf ontdekt aan de Oudelande, in Ridderkerk. In een groenstrook naast de oprit van de A15 zat het exemplaar, maar was met regelmaat ook verdwenen. Op oudejaarsdag zocht ik nog een uurtje tevergeefs en was hij in geen velden of wegen te bekken. Gisteren bleek het exemplaar echter nog aanwezig en werd zelfs een tweede gezien. Beide exemplaren zijn mooi grijs zoals echte Siberische tjiftjaffen betaamd en lieten beiden de karakteristieke 'piepkuiken-roep' horen. De twee eerdere gevallen die ik op IJsselmonde heb, riepen niet, dus deze wil ik nog wel graag zien. 

Vanochtend ben ik dus rond 9u op tijd aanwezig, maar dat bleek toch alweer te laat. Een kwartiertje voor mijn aankomst was één van de twee exemplaren aanwezig, waarna hij verdween in de strook en onvindbaar blijkt. Jammer! Na het middageten hoor ik dat er weer eentje zit, dus snel ga ik die kant op en nu laat een exemplaar zich wel schitterend zien. Hij trekt wat op met staartmezen en foerageert met name op de grond, waarbij ook regelmatig de roep te horen is. Leuk! Na de bruine boszanger van november ook nog deze leuke late najaarsgast. Nu nog pallas' boszanger... 

Groenstrook langs de A15

Aangezien ik nog broodkruimels heb, besluit ik een rondje door Ambacht en Zwijndrecht te maken om te kijken welke geringde kokmeeuwen weer zijn teruggekomen. In Ambacht tref ik alleen de bekende zwartkopmeeuw, maar elders zitten geen meeuwen of reageren ze slecht. Ook in Zwijndrecht zit er nauwelijks wat, vermoedelijk omdat het toch nog onrustig is van het vuurwerk. Helaas. Met Richard van Vugt en Rutger Plaisier, die ook van de partij zijn, ga ik nog maar even de havens bij Zwijndrecht in. De grote groep kuifeenden is nog aanwezig, maar meer dan een hybride tafeleend x kuifeend kunnen we niet ontdekken. Jammer, maar vroeg of laat zal er wel een leuke duikeend op gaan duiken... Drie slechtvalk en een grote gele kwikstaart zijn hier ook nog aanwezig. 

Langs de Lindtsedijk komen we ook nog een mooie groep kokmeeuwen tegen, waartussen we zowaar twee geringde juvenielen kokmeeuwen zien. Leuk! Het is lastig aflezen, omdat veel mensen het fietspad gebruiken... Uiteindelijk lukt het toch en blijken het een Finse en Duitse kokmeeuw te zijn. Bij de waterbus zien we even later nog een Poolse en Tsjechische kokmeeuw, die zowaar alle vier nog nooit door mij gezien zijn. Erg leuk dus en wat de ringen betreft een geslaagde middag! 

Duitse kokmeeuw

Geen opmerkingen:

Een reactie posten