woensdag 27 mei 2020

Vervelend werk...

Deze tijd van het jaar ben ik veel buiten te vinden voor werk, dus eigenlijk elke dag ben ik aan het vogelen en kom ik van alles tegen. Erg vervelend natuurlijk... Afgelopen maandag leverde een bezoek aan Schouwen-Duiveland nog meerdere nieuwe plantensoorten op, zoals graslathyrus, maar zag ik ook mijn eerste nestje veldleeuweriken. Leuk! Vanochtend werd ik vervolgens verrast door een steenmarter! Tijdens een broedvogelinventarisatie zag ik in mijn ooghoeken wat bewegen op de bosbodem, en al scharreelnd kwam een steenmarter op me af. Hij liet zich schitterend zien! Een soort die je zelden tegenkomt, omdat ze voornamelijk nacht-actief zijn.
Steenmarter

Erg leuk was tijdens de broedvogelronde ook minimaal 1 overvliegende bijeneter. Helaas liep ik op dat moment in het bos, maar de roep was onmiskenbaar en het lukte nog net om iets herkenbaars op te nemen. Een sprint naar een open plek mocht niet baten, maar desalniettemin een fijne waarneming!
Bosbeekjuffer
Vanavond moest weer onderzoek naar vleermuizen en gierzwaluwen gedaan worden, maar paniek alom als op het eind van de middag een heuse amoerkwikstaart wordt gemeld bij Rockanje. Deze (onder)soort komt voor in Oost-Azië en valt op door een kenmerkende, witte kop. Voor het onderzoek lukt het me nog om richting Rockanje te gaan, waar de berm al vol staat met auto's en de vogel gelijk in beeld is. Hij is leuk te zien om een akker, maar nu maar afwachten of het uiteindelijk deze soort betreft...
Amoerkwikstaart?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten