donderdag 21 mei 2020

Steppearend in Zeeland!

Tijdens werkzaamheden heb ik de afgelopen tijd nog aardig wat zeldzame planten kunnen bijschrijven, denk bijvoorbeeld aan kleine rupsklaver, witte rapunzel, moerasstreepzaad en gestreepte klaver. Ook leuke vogelsoorten kwam ik nog tegen, zoals een mannetje grauwe klauwier en als hoogtepunt wel een orpheusspotvogel op 13 mei op de Galdersche heide! Een snelle, brabbelende zang uit de struiken trok mijn aandacht en het bleek om deze Zuid-Europese soort te gaan die bezig is met een opmars in Nederland. Erg fijn om zelf een exemplaar te ontdekken!
Grote bosaardbei
Witte rapunzel
Na vandaag met van alles bezig te zijn geweest, word ik na het eten opgeschikt door de melding van een heuse steppearend in Zeeland! Deze arend uit het verre oosten, zeg maar Kazachstan, is over Middelburg gemeld en blijkt later rondvliegend te zijn teruggevonden bij Wolphaartsdijk. Reden te meer om gelijk in de auto te stappen en die kant op te gaan! Onderweg blijkt dat de vogel is geland, dus dat kan eigenlijk niet mis gaan. Deze zeer zeldzame arendsoort is slechts enkele keren in Nederland gezien, waarvan slechts één exemplaar tientallen jaren geleden kon worden getwitched.

Eenmaal op de locatie aangekomen staan verspreid over de landweggetjes al vele vogelaars en is de vogel gelijk te zien, zittend in het grasland. Erg fraai, wat een beest! Een koe denkt daar overigens wat anders over, zodat het niet al te lang duurt voordat hij op de wieken gaat en zich verplaatst naar een andere akker.
Steppearend
Op de akker trekt hij zowaar een prooi uit elkaar, waarschijnlijk een konijn of iets dergelijks die die afpakte van een bruine kiekendief. Die laatste stelt zijn bezoek in ieder geval niet op prijs... Tot in het donker blijft de vogel vervolgens rustig op de akker zitten, wat overigens mijn derde nieuwe soort dit jaar is na de franklins meeuw en balkankwikstaart. De havikarend die heeft overnacht nabij Egmond was niet voor mij weggelegd, omdat de melding bij mij te laat doorkwam en er bovendien gewoon gewerkt moest worden... Steppearend is mijn 428ste soort in Nederland, waarvan nog 7 soorten de toets der kritiek moeten doorstaan...

Steppearend
De volgende ochtend vliegt de vogels overigens op richting het noorden, waarbij hij later nog boven Tiengemeten wordt gemeld. We doen nog een poging om de vogel te onderscheppen boven IJsselmonde, maar dat lukt helaas niet. Ook elders wordt de vogel niet meer teruggevonden, helaas...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten