zaterdag 9 mei 2020

Vele rietvogels weer langs de Devel

Vanochtend doe ik weer een BMP-ronde langs de Devel. In deze tijd van het jaar arriveren dagelijks nieuwe zomergasten uit het zuiden, maar nu zullen de meeste kleine karekieten gearriveerd zijn. Afgelopen week had ik geen tijd voor een BMP-ronde, maar kon ik in de polders van Rhoon wel weer kievitskuikens ringen en lukte het om een volwassen scholekster van kleurringen te voorzien. Erg leuk!
Scholekster
In alle vroegte trap ik de telling af langs de Devel en sommige stukken is het behoorlijk lastig om door het vele gezang de stippen op de juiste plaats te zetten. Desalniettemin levert de telling vandaag 66 kleine karekieten, 60 rietzangers, 14 snorren, 26 rietgorzen en 11 cetti's zangers op. Fantastische aantallen en ik ben uiterst benieuwd naar de uiteindelijke resultaten. Het magere aantal van 6 blauwborsten laat zien dat deze soort alweer stil is omdat ze waarschijnlijk nu volop jongen hebben.
Rietgors
Verder laten bruine kiekendieven zich weer fraai bekijken - waarschijnlijk zit er 4 paar - en zie ik ook weer een roerdomp langsvliegen. Het beest landt bovenin het riet, zodat die op afstand ook nog te bekijken is. Dit jaar zitten er twee territoria van deze geheimzinnige vogel, vorig jaar waren dat er drie.

Roerdomp
Bruine kiekendief
Daarnaast hoor ik nog twee waterrallen, ook zo'n geheimzinnige broedvogel, en blijkt de eerste bosrietzanger weer gearriveerd te zijn. Hij zit al volop te zingen!
Bosrietzanger
Net buiten de Devel tref ik een paartje graspiepers, waarvan het mannetje de afgelopen tijd ook zingend is waargenomen. Het is daarmee een territorium en het zou voor het eerst in jaren zijn dat er weer in de Zwijndrechtse Waard wordt gebroed door deze soort. Wie weet!
Graspieper

Geen opmerkingen:

Een reactie posten