dinsdag 12 mei 2020

Broedvogels rond Ambacht - positief en negatief

Vandaag check ik weer eens enkele gebieden rondom Ambacht voor de staat van de broedvogels. Vanmiddag doorkruis ik zo weer het Waalbos, maar dat levert weinig positiefs op. Van de ca. 40 nesten van kievit tref ik uiteindelijk één kuiken van ca. 3 weken, de rest is vermoedelijk gesneuveld door de droogte. Zorgelijk! Wel zie ik nog enkele nieuwe legsels en een paar kuikens van een paar dagen uit, van de tweede leg, maar of die het gaan halen?! Tureluurs hebben ook nog wel kuikens, gezien het alarmeren, maar verder levert het gebied ook niet veel schokkends op. 
Het enige oude kievitskuiken...
Vanavond check ik nog even de Sophiapolder, waar het schelpenstrandje goed bezet lijkt door kluten en visdieven. Dat is wél goed nieuws! Op het eiland lopen verder nog wat groenpootruiters, kemphanen en tureluurs, maar een leuke soort tref ik er verder helaas niet aan. 
Bezet schelpenstrandje
Ten slotte kijk ik nog even op het veld bij de Karwei. Jaarlijks proberen hier enkele kleine plevieren kuikens groot te brengen, dit jaar drie paar, zo schat ik. Vanavond blijken de eerste kuikens uitgekomen, die rennend over de vlakte op zoek zijn naar insecten. Wat een kleine beestjes zijn dat altijd... Maar of ze het gaan halen?!
Kleine plevier

Geen opmerkingen:

Een reactie posten