vrijdag 29 mei 2020

Bosrietzangers zijn gearriveerd en de nodige kuikens

Vanochtend is het weer een heerlijke ochtend om nog een broedvogelinventarisatieronde langs de Devel te maken. Zoals gebruikelijk is het gezang niet van de lucht, nu zijn met name de bosrietzangers massaal teruggekomen en langs het afgedamde riviertje hoor ik er zeker 31 zingen. Ook snorren laten zoals gebruikelijk op meer tien plaatsen in het riet hun onafgebroken gezang horen. Het gaat erg goed met deze soort in het gebied! Tijdens het afscannen van de oevers valt mijn oog ook nog eens op een roerdomp die roerloos langs de kant staat. Deze geheimzinnige reiger broedt dit jaar op twee locaties in het gebied, maar hem goed in de kijker krijgen is nog niet zo eenvoudig.
Roerdomp
Snor
Na dit bezoek rijd ik via het Waalbos weer richting huis, maar daar is niet veel om vrolijk van te worden. De kieviten zijn uit het gebied verdwenen na misschien één jong groot gebracht te hebben. Meer niet, en dat van 40 paartjes... De droogte heeft ze waarschijnlijk de das om gedaan. Scholeksters zie ik daarentegen nog wel op twee locaties, waaronder één op nest en een paar met 2 bijna vliegvlugge jongen. Gelukkig! Ook laat een paartje tafeleend zich nog leuk bekijken.
Tafeleenden
Scholekster
De rest van de dag vermaak ik me in de polders van Rhoon, waar ik nog enkele kievitskuikens kan ringen. Mooi! Hopelijk worden deze twee legsels succesvoller dan de eerdere legsels van dit jaar. Tijdens het observeren van de kuikens komen daarbij ook nog eens een oranje luzernevlinder en koninginnepage langsvliegen, niet gek!
Kievitskuikens
In de Portlandpolder tref ik vervolgens nog het paartje scholekster, waarvan één ouder ondertussen is geringd, met een kuiken aan. Het jong is nog niet groot genoeg voor kleurringen, maar een metalen ring misstaat hem natuurlijk niet. In de Molenpolder lukt het me vervolgens eindelijk eens om een nestje gele kwikstaarten te vinden en te ringen, wat een kleine vogeltjes zo in de hand. Schitterend!
Ouder scholekster LBG-WUB0
Scholekster
Gele kwikstaart

Geen opmerkingen:

Een reactie posten