zaterdag 29 februari 2020

Onverwachte kraanvogels!!

Vanochtend moet ik met Yvonne de Geus een excursie leiden in het Waalbos, maar voordat ik die kant op ga stip ik eerst nog de nodige huismussen in Ambacht in. Er blijken er toch flink wat te zitten... In het Waalbos fiets ik eerst nog een rondje in de hoop op het eerste kievitsnest, maar dat blijkt helaas nog niet aanwezig. Wel zijn de kieviten al volop aanwezig en wordt ook al gebaltst!
Het Waalbos ligt er door de nattigheid prachtig bij! 
Met een klein groepje lopen we vervolgens rond 10u het gebied in, waarbij de verwachtingen niet erg hoog gespannen zijn. We kijken naar groenlingen, waterhoenen, scholeksters en een leuke winterkoning. Er is genoeg te zien, tot ik opeens een groep grote vogels opmerk. Met de kijker erop is het gelijk duidelijk wat het zijn: kraanvogels! De groep van 21 vogels komt vervolgens schitterend langs, erg gaaf! Met de zuidwesten wind van de laatste tijd had ik helemaal geen kraanvogels verwacht, maar kennelijk zegt dat toch niet alles.
Kraanvogels
De groep vliegt in de baan die ze vrijwel altijd pakken. 's Ochtends vroeg bleek de groep al opgemerkt in Zeebrugge (8:46) en ook in Zeeland werden ze opgemerkt. Mijn theorie is dat als ze de randstad naderen, dat ze hun koers verleggen richting noordoost om al de havens, schoorstenen en torens te mijden. Om dan ook nog om Dordrecht heen te vliegen is vaak net iets teveel van het goede, zodat ze precies tussen Ambacht en Ridderkerk doorvliegen. Over deze smalle strook komen in het voorjaar opvallend vaak de groepen kraanvogels, maar ook roofvogels lijken deze route te prefereren. Interessant! Na het Waalbos werd de groep nog tot in Lunetten (12:15) gezien, zodat ze gemiddeld 60 km/u hebben gevlogen.
Kraanvogels
Na deze bonus kan de excursie niet meer stuk en genieten we nog van de variatie tussen wintertalingen, tafeleenden, slobeenden en smienten. Prachtige vogels zijn dat eigenlijk!

Aangezien ik vanmiddag nog de tijd en een auto tot mijn beschikking heb, kam ik de Rotterdamse havens nog uit. Wie weet heeft het onstuimige weer nog een roodkeelduiker of iets dergelijks de havens in geblazen? Hoe ik ook zoek, een goede soort zit er weer niet in. Helaas... De score blijft steken bij roeken, slechtvalk, scholeksters, grote mantelmeeuwen, kneuen en dodaarzen. De leukste waarneming van de middag is wel een nijlgans, die geringd is in België. Mijn eerste aflezingen van deze soort uit dat land!
Belgische nijlgans R-CS

Geen opmerkingen:

Een reactie posten