zaterdag 15 februari 2020

Huismussen en een wintertelling

Op de zaterdagen ben ik de laatste tijd ook druk met andere zaken, maar vanochtend staat de wintertelling van de Sophiapolder nog op het programma. Het pontje ligt in het dok voor reparatie, dus vandaag doe ik de telling even vanaf de kan. Onderweg naar de Veersedijk ben ik echter nog druk met het instippen van huismussen. Dit broedseizoen wil ik al de huismussen in de gemeente Hendrik-Ido-Ambacht in beeld hebben. Zo stip ik ook deze ochtend weer de nodige mussen in. Een leuke bezigheid en het zijn natuurlijk schitterende beestjes!
Huismussen
Eenmaal op de Veersedijk blijkt het water op de Sophiapolder nog flink hoog te staan. Het tellen vanaf de vaste kant gaat dan aanzienlijk makkelijker, omdat vrijwel het hele eiland dan goed te overzien is. De aantallen zijn zoals verwacht laag, omdat door het hoge water het eiland minder aantrekkelijker is voor vogels om te foerageren. Ook nauwelijks eenden zijn aanwezig. Op de vlonders rust een mooie groep van 33 scholeksters, maar ook een slechtvalk zit daar uit te rusten. Verder is een groep van 14 pijlstaarten altijd fraai en lopen er zowaar 8 kolganzen op de dijk. Deze tellen we niet vaak tijdens de wintertellingen!
Slechtvalk en afgekalfde oevers...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten