zaterdag 8 februari 2020

O.a. appelvinken bij gebrek aan meeuwen...

De laatste weken is op IJsselmonde alles goed uitgekamd naar zeldzame soorten, zodat de kans niet groot is om een goede soort te vinden. Afgelopen zaterdag heb ik nog maar in wat onbekendere stukken gezocht zoals langs de Pruimendijk en in Polder Oud-Reijerwaard. Deze polder ligt momenteel voor een groot deel braak, waardoor het toch nog wel spannend vogelen is. In de natte stukken vond ik uiteindelijk vier verschillende bokjes, maar ook tal van watersnippen hielden zich op. In het gras liepen tegen de vijftig graspiepers en ook bleken enkele veldleeuweriken aanwezig. Wie weet dat ze hier nog een broedgeval gaan proberen?! Zou tof zijn!
Polder Oud-Reijerwaard
Met enige regelmaat probeer ik ook nog waterpiepers te ringen in de Devel, wat meestal toch wel resulteert in één of twee vangsten. Het blijven fantastische beesten! Terugvangsten heb ik helaas nog niet gehad. 
Waterpieper
Vandaag besluit ik weer eens een rondje te maken door Zwijndrecht, voornamelijk ook om kokmeeuwen af te lezen. Al snel blijkt dat er weinig meeuwen in de bebouwde kom zitten en dat ze al helemaal slecht reageren op de kruimels. Eén bekende Poolse kokmeeuw kom ik tegen, maar verder is het heel rustig. Leuk is wel de zwartkopmeeuw die in Ambacht overwintert en welke ik op een afwijkende locatie, in de Volgerlanden, tegenkom. 
Zwartkopmeeuw
In Zwijndrecht bezoek ik daarna nog het Develpark, waar deze winter enkele appelvinken verblijven. Het duurt niet lang voordat ik ze gevonden heb en een groepje van de boomknoppen zie eten. Een prachtige soort die gaaf blijft om te zien. 
Appelvink
Langs de Oude Maas check ik ook de haven waar enkele honderden kuifeenden verblijven en welke ook goed te zijn controleren. We dachten altijd dat deze groep, die foerageert bij een graansilo of iets dergelijk, onzichtbaar was, maar dat blijkt niet het geval. Tussen de eenden tref ik vanochtend echter geen zeldzaamheid zoals een topper of ringsnaveleend (je weet het nooit...), maar een slechtvalk laat zich op een loods nog leuk bekijken. Het exemplaar blijkt geringd, maar door de afstand is de ring helaas niet af te lezen. 
Slechtvalk
Vanavond hebben we met zo'n 15 vogelaars de overnachtende meeuwen op de Sophiapolder geteld. Door het eiland te omsingelen konden we een goed beeld krijgen waar de duizenden kokmeeuwen, ruim 900 zilvermeeuwen en andere meeuwensoorten ongeveer vandaan komen. Een nuttig en leuk projectje!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten