zaterdag 27 juli 2019

Wat steltlopers en varens

Vandaag zwerf ik weer wat over IJsselmonde, om te zien hoe alles er na een weekje afwezigheid bijligt. Het weer is wat grauw, maar ondanks dat zit in de Crezéepolder wel een greppelsprinkhaan te zingen. Altijd leuk! Een soort die nog maar weinig voorkomt op het eiland. Verder is het in de polder saai, zoals het hele najaar eigenlijk. Vooral veel kemphanen en grutto's.
Grutto
Vervolgens besluit ik om een kijkje te nemen in de Zegenpolder, waar door graafwerkzaamheden de omstandigheden ook goed zijn voor steltlopers. Bij aankomst hoor ik inderdaad gelijk een bontbekplevier, en verder zitten er enkele witgatjes en watersnippen. Een perceel veldbonen is eigenlijk interessanter, want daar blijken zeker 200 kneuen en tientallen rietgorzen, groenlingen en ringmussen in te foerageren. Prachtig!
Nattigheid (boven) en veldbonen in de Zegenpolder
De dag sluit ik af met een bezoek aan drie zeer zeldzame varens. In de Kasteeltuin van Rhoon zie ik de geschubde mannetjesvaren, in Bos Valckesteijn de zachte naaldvaren en in hartje Rotterdam zie ik enkele exemplaren van de blaasvaren. Toch ook wel weer leuk om naar planten te kijken...
Geschubde mannetjesvaren
Zachte naaldvaren
Blaasvaren

Geen opmerkingen:

Een reactie posten