vrijdag 5 juli 2019

Iepenpages in Rotterdam!

Tijdens het bekijken van waarnemingen op waarneming.nl kwam ik opeens een waarneming tegen van iepenpages. Deze waren gefotografeerd in het Kooiwalbos van Rotterdam, op IJsselmonde dus! Deze vlindersoort is bekend uit met name het zuiden en oosten van het land, waar de soort ook toeneemt. Waarnemingen in Zuid-Holland zijn echter nog niet bekend. Erg gaaf dus!

Gisteren was ik helaas niet in de gelegenheid om de vlinders op te zoeken, dus vanochtend ben ik present. Het blijkt helaas te bewolkt, dus op de distels onder wat iepen verschijnen geen iepenpages. Wel zitten er onder andere een landkaartje, bruin zandoogje en een bruine glazenmaker, maar van de pages ontbreekt elk spoor. Ook boven in de iepen, waar ze zich vaak ophouden, kan ik geen activiteit ontdekken.
Kooiwalbos
Als de zon later op de middag beter doorkomt worden de vlinders toch weer door andere gezien. Aan het eind van de middag besluit ik dus toch maar om terug te rijden. Deze soort mag je natuurlijk niet missen... En dat doe ik ook niet, want drie exemplaren lieten zich erg leuk bekijken en fotograferen! Een prachtige onverwachte nieuwe vlindersoort op ons eiland!


Iepenpage

Geen opmerkingen:

Een reactie posten