donderdag 18 juli 2019

Geslaagde nachtvangst in Meijendel!

Al sinds vorig jaar najaar ben ik in het bezit van een eigen ringvergunning, wat me een stuk flexibeler maakt om in Meijendel te gaan ringen. Daardoor kan ik nu ook een keer een nachtvangst doen. Aangezien mijn vakantie is aangebroken en voor vannacht een oostelijke wind was opgegeven, was dit een mooie gelegen om het een keer te wagen! Gisterenavond was ik al op tijd aanwezig in de hoop op nog wat steltlopertrek, maar dat leverde helemaal niks op. Als de zon echt verdwenen is gaat het geluid van kwartels, porseleinhoen, watersnip en andere nachttrekkers aan en kan een onrustige nacht beginnen. Om het uur de netten checken en tussendoor wat slapen in een warme slaapzak en veel muggen...

Om half drie, als ik weer een rondje loop, zie ik gelijk wat hangen in het net. Bingo! Iets vangen moet je natuurlijk wel op zo'n nacht, anders voelt het ook wel als energieverspilling... Maar is dus gelukt! Het blijkt een kwartel te zijn die ik vervolgens in alle rust kan ringen. Toch wel een prachtig beest zo in de hand! Het betreft een mannetje uit 2018. Tijdens het uithalen hoor ik overigens nog een tweede kwartel rondvliegen, dus wellicht dat er nog meer gaat komen?!
Man kwartel
Na de vogel weer losgelaten te hebben is het al bijna tijd om de reguliere mistnetten open te zetten. Voor je het weet is de zon weer op! Rond half zes loop ik vervolgens de eerste ronde langs de netten, en opeens zie ik van afstand een net bewegen. Dat is een goed teken. Bij aankomst zie ik gelijk de reden: een porseleinhoen zit in de onderste baan! Snel ben ik erbij, maar niet snel genoeg wat hij ontglipt aan de andere kant van het net. Ai... Gelukkig vliegt het exemplaar richting de nachtnetten die ook nog open staan, en als ik het hoekje om ren zie ik gelijk al een vogel hangen: yes! Eenmaal bij het net blijkt het echter een kwartel te zijn... Een blik naar links leert me gelukkig dat ook de porseleinhoen hangt. Mooi!

De tweede kwartel betreft een vrouwtje, die aanzienlijk minder gevangen worden dan mannetjes. Dit betreft een vogel die dit jaar is geboren, vermoedelijk ergens in Zuid-Europa. In de zomer trekken deze beesten gerust naar het noorden om daar nog een broedpoging te doen. Gedrag wat van niet veel soorten bekend is, wel bizar!

1kj vrouw kwartel
De porseleinhoen betreft ook een jong exemplaar, maar dit is ongetwijfeld een beest wat al op trek is naar het zuiden. Deze is er vroeg bij! Op VRS Meijendel werd nog nooit zo vroeg in het najaar een porseleinhoen geringd, wat de vangst weer extra speciaal maakt! Op de foto met een kwartel wilde het beestje ook nog wel.

1kj porseleinhoen (rechts)

Als ik de netten om zes uur nog een keer check, blijkt overigens dat het mannetje wat ik vannacht ving ook weer het net was ingevlogen. Leuk om nu zo de verschillen te zien met het vrouwtje. Met name de tekening op de keel en borst zijn kenmerkend voor het geslacht, met een donkere keel en de afwezigheid van donkere vlekken op de borst bij het mannetje.

2kj man kwartel
Man (rechts) en vrouw kwartel
De rest van de ochtend vang ik met een beperkte opstelling om ook nog wat aandacht aan de slag te geven. Met nog zo'n 45 vogels heb ik toch nog wel het één en ander te doen, en de afwisseling is leuk! In het net belandden bijvoorbeeld nog een rietgors, roodborsttapuit, enkele gekraagde roodstaarten en prachtige jonge fitissen. Qua steltlopers vliegt er nagenoeg niks, dus het slagnet blijft de hele ochtend helaas ongemoeid. Als de activiteit rond 11u omlaag gaat ruim ik de boel op en kijk ik toch terug op met name een geslaagde nachtvangst. Dat vraagt om herhaling de komende tijd!
1kj man gekraagde roodstaart
1kj fitis
Juveniele roodborsttapuit
Boomkruiper
Voor de totalen, zie hier.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten