zaterdag 13 juli 2019

Leuke grutto's!

Vanochtend is het wat druilerig weer, en echte plannen heb ik ook niet. Binnen blijven zitten kan natuurlijk niet op zaterdag, dus ik besluit de grutto's rond Ambacht te gaan tellen. Na het broedseizoen verzamelen ze zich namelijk in ondiepe wateren waar ze foerageren op muggenlarven. De Sophia- en Crezéepolder zijn de laatste jaren geschikt gebleken voor tientallen exemplaren en ook dit jaar worden weer mooie aantallen gemeld.

In de Crezéepolder tel ik even later ook ruim 200 grutto's, een prachtig aantal! Zeker omdat ik hier 171 jonge grutto's tussen tel, een aantal wat wijst op toch een goed broedseizoen in vergelijking met de afgelopen jaren. Tussen de grutto's vind ik uiteindelijk ook nog vier geringde exemplaren die ik allemaal krijg afgelezen. Het blijken twee exemplaren te zijn uit de Vijfherenlanden, rond Vianen. De andere twee exemplaren komen van wat verder, en zijn dit jaar geboren in verschillende polders in Friesland. Van alle exemplaren is het pas de eerste melding, dus een nuttig bezoek is het zeker te noemen!
Grutto uit de Vijfherenlanden (boven) en een Fries
Tijdens een rondje over de dijk tel ik ook nog 298 kemphanen, wat nagenoeg allemaal mannetjes zijn. Leuk om die jaarlijks eerder terug te zien keren uit het noorden! Verder is het rustig met als leukste soort nog een roepende bosruiter. Ook de Sophiapolder levert hierna niet veel extra op qua vogels. Ook de aantallen grutto's zijn daar aanzienlijk lager. Wel is een groep van 146 kluten leuk om te zien, vermoedelijk veel exemplaren uit de Crezéepolder. Scholekster lopen er ook genoeg en door het opkomende water kan ik ze mooi tellen op de vlonder: 96! Rond de kolonie tel ik nog 46 uitgevlogen visdieven, wat een prachtig resultaat is voor zo'n kolonie! Langs de kant lopen ook zeker nog drie paar kleine mantelmeeuwen met jongen, wat daarmee een record is voor het eiland qua broedparen.
Scholeksters
Een rondje over de dijk levert uiteindelijk zowaar ook nog een weidebeekjuffer op. Deze prachtige juffers zijn niet algemeen dit jaar, extra leuk om er toch nog eentje aan te treffen.
Weidebeekjuffer
Vanmiddag doe ik ook nog een rondje door het Waalbos, maar dat levert zoals verwacht eigenlijk helemaal niks op. Alleen foerageert er nog een groepje van zes lepelaars en kom ik ook weer eens een vuurlibel tegen. Allemaal soorten die op IJsselmonde gewoon zijn geworden. Ook wel weer positief natuurlijk!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten