donderdag 9 maart 2017

Niet veel ringetjes op Zuid

Deze week ben ik een tweetal dagen in Ambacht, wat me op een avondrondje al een paartje roepende bosuilen opleverde op tientallen meters en ook een tweetal kerkuilen. De eerste middelste zaagbekken voor Ambacht die gisteren op de Sophiapolder werden gevonden kon ik in de stromende regen helaas niet meer terugvinden. Vandaag besluit ik nog maar eens Rotterdam-Zuid door te rijden in de hoop op wat geringde kleine mantels. De stad blijkt inderdaad weer goed gevuld met grote meeuwen, waaronder uiteindelijk ook negen pontische en drie geelpootmeeuwen. Geringde meeuwen zijn echter schaars en verder dan twee Nederlandse en een Belgische kleine mantelmeeuw en twee Nederlandse zilvermeeuwen kom ik dan ook niet.
Kleine mantelmeeuw Z-HA
Waar al die geringde Nederlandse kleine mantelmeeuwen dan wel uithangen weet ik niet, mogelijk zijn het nu ook nog gedeeltelijk doortrekkers die toch uit minder dicht geringde kolonies komen ofzo? De twee Nederlandse kleine mantels die ik aflas zijn ook vaste jaarlijkse gasten, van de Belg is het nog een verrassing waar die vandaan komt...
Kleine mantelmeeuw N/G-KZ
Belgische kleine mantelmeeuw 
Aan de zuidkant ga ik de stad uit om bij de Gaatkensplas nog even de aalscholvers te checken. Daar zouden de laatste tijd weer enkele geringde exemplaren zijn gezien namelijk. De geringde exemplaren blijken vandaag echter niet aanwezig en ik moet het met een Poolse kokmeeuw doen die hier al jaren overwintert, maar die ik opvallend genoeg nooit eerder zag...
Ongeringde aalscholvers
Al rijdend over het prachtige IJsselmonde kom ik weer bij de Sophiapolder terecht, waar de middelste zaagbekken echt verdwenen blijken te zijn, maar een groepje van acht bonte strandlopers weer een leuke eerste waarneming is van deze soort op IJsselmonde. Het voorjaar is nu echt begonnen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten