dinsdag 14 maart 2017

Geen kleine bonte vanochtend

De grienden herbergen op IJsselmonde wel de lastigste broedvogel om te zien: de kleine bonte specht. Grienden hebben we genoeg langs de Oude-Maas, en vermoedelijk broeden er wel zo'n 5 paartjes. Het blijft echter een uiterst geheimzinnige soort die je zelden hoort, laat staan ziet. In het voorjaar is het wel de beste tijd om ze te zien, als ze ook volop aan het baltsen zijn. Vanochtend loop ik dan ook maar door het Klein Profijt om daar mijn geluk te beproeven, maar een kleine bonte specht zie of hoor ik niet. Wel zijn een drietal appelvinken bijzonder actief en vliegen af en toe luid roepend over. Leuk! In Bos Valckesteijn, de enige andere plek op IJsselmonde waar ze broeden, overwinteren ze normaal gesproken in flinke aantallen, maar dat was deze winter niet het geval. Vandaar dat dit mijn eersten pas zijn op de IJsselmonde jaarlijst.

Op de terugweg rijd ik nog even via de Devel in de hoop op de eerste gearriveerde blauwborsten. Die laten zich nog niet horen of zien, maar wel hoor ik minimaal twee baardmannetjes, waarvan een mannetje zich wel uitzonderlijk fraai laat bekijken. Wat een gave vogels!
Baardman

Geen opmerkingen:

Een reactie posten