woensdag 14 januari 2015

Veel pontische meeuwen in Barneveld!

Vandaag heb ik heel de dag geen college en aangezien het vanuit Rhenen niet gek lang duurt voordat je op de vuilstort van Barneveld bent is dat de plek waar ik vandaag enkele uren doorbreng. Op de stort zitten erg veel grote meeuwen en in die uren verveel ik me dan ook geen moment. Het gros bestaat uit ca. 750 zilvermeeuwen waar ik opvallend genoeg niet bijzonder veel ringen tussen kan ontdekken. Uiteindelijk lees ik er nog 13 af afkomstig uit Denemarken, Duitsland, Noorwegen, Texel, Europoort en de kolonie in Amerongen.
Duitse zilvermeeuw R-HM53
Deense zilvermeeuw Y-VXN6
Vanuit deze laatste kolonie is ook een hybride geelpootmeeuw x zilvermeeuw aanwezig.
Hybride geelpootmeeuw x zilvermeeuw ZY[MT]

Het leukste zijn hier natuurlijk de aantallen pontische en geelpootmeeuwen. De aantallen geelpootmeeuwen zijn niet heel hoog, ik zie er vandaag uiteindelijk 6 die allemaal ongeringd zijn. Pontische meeuwen zitten er uitzonderlijk veel en uiteindelijk schat ik het aantal op ongeveer 25. Ongeveer de helft hiervan is eerste winter, dan nog 6 tweede winters en wat derde winters en adulten. Van deze 25 exemplaren zijn er twee geringd, Poolse Y-PNTC die ik een aantal weken terug hier ook al zag, en Wit-Russische Y-HC517. Vooral deze laatste is erg tof aangezien dit pas de 4de afgelezen Wit-Russische pontische meeuw in Nederland is en de eerste voor de vuilnisbelt in Barneveld! 
Wit-Russische pontische meeuw Y-HC517





1ste winter pontische meeuwen
Poosel pontische meeuw Y-PNTC
2de winter pontsiche meeuw
4de winter pontische meeuw 
Vuilnisbelt

Geen opmerkingen:

Een reactie posten