dinsdag 27 januari 2015

5430880!!

Langs de Rietbaan staat al vanaf 2013 een zilvermeeuw met een metalen ring op een meerpaal de wacht te houden. 's Zomers en 's winters. De ring van deze zilvermeeuw aflezen was me nog nooit helemaal gelukt, wel had ik na een jaar de laatste 5 cijfers toen die even op het brood kwam tijdens een voeractie langs deze zijrivier. Toen ik vanmiddag over de Veersedijk fietste zag ik 'm opeens op een dak van een huis staan samen met z'n partner, dit was mijn kans. Hij bleef gelukkig wachten totdat ik mijn telescoop helemaal had opgesteld, en gelukkig, de ring stond goed.Met nu ook de eerste twee karakters was de code compleet: 5430880. Het bleek een zilvermeeuw die op 5 februari 2007 was losgelaten uit het vogelasiel van IJmuiden. Geinig dat die hier nu vrijwel altijd te vinden is!

Langs de dijk liep vandaag zowaar nog een geringde zilvermeeuw, B-LK. Een exemplaar die ik al eens op het Eiland van Brienenoord zag in Rotterdam-Zuid. Even later was die ook present op de Sophiapolder waar in de loop van de middag steeds meer grote meeuwen kwamen. Dat leverde wat pontische en geelpootmeeuwen op en het lukte me om uiteindelijk nog 3 Noorse grote mantelmeeuwen af te lezen. Eentje is een vaste gast op de Sophiapolder, één nieuwe en nog een vogel die ik eerder zag op de vuilstort bij Heijplaat. Leuk om die uitwisseling te zien tussen Rotterdam en Hendrik-Ido-Ambacht!
Zilvermeeuw B-LK

Geen opmerkingen:

Een reactie posten