woensdag 21 januari 2015

Schitterende ochtend op de Laarsenberg

Vanochtend heb ik geen college dus ik besluit weer eens de Laarsenberg te bezoeken. Als ik wegfiets is het net boven nul, altijd lekker! In het bos zitten overal mezengroepen met flink wat glanskoppen, kuifmezen, goudhanen en boomklevers. Door het bos zwerven wat groepjes sijzen en kepen en door het bos galmt het gezang van een drietal grote lijsters. Een bosuil houdt de wacht.

Grote lijster
Bosuil
Uiteraard hoop ik ook nog op wat jaarsoortjes en de eerste is, totaal tegen de verwachting in, een midelste bonte specht! In m'n ooghoeken zie ik opeens wat bewegen en in tegenstelling tot de talloze grote bonte spechten deze ochtend is het nu dus raak. Extra leuk is dat dit de eerste waarneming weer is sinds februari vorig jaar, maar of die in de tussentijd weg is geweest? Het lijkt me sterk.
Middelste bonte specht
Terwijl ik probeer wat plaatjes van de 'mibo' te maken roept achter mij opeens een kleine bonte specht, bingo! Terug door het bos levert zowaar ook nog de roep van een zwarte specht op en in een groep vinken en kepen op een open plek zit zowaar een geelgors. Al met al een fraaie ochtend waarin vooral de spechten de show stalen.
Uitzicht van de Laarsenberg

Geen opmerkingen:

Een reactie posten