zaterdag 25 december 2010

1ste kerstdag

Donderdag was er een ruigpootbuizerd op Sophiapolder, een eiland in de Noord, gemeld. Gisteren daarom vanaf de Alblasserwaardse kant het eiland afgezocht maar geen ruigpootbuizerd gevonden. Wel zagen we nog wat smienten, wintertalingen en er kwam een mooi mannetje blauwe kiekendief voorbij. Hierna hebben we bij het perenlaantje nog wat gevogeld wat nog 2 houtsnippen en een groepje rietgorzen opleverde.


De haag van de houtsnippen

Vandaag 1ste kerstdag kwam er om ong. 12 uur het bericht dat er een grote trap was ontdekt nabij Bergen op Zoom. Gisteren was er ook al één gemeld nabij Nijmegen maar deze was helaas door één waarnemer gezien maar wel prachtig vastgelegd!! Grote trappen zijn steeds schaarser geworden in Duitsland en er is sinds 1997 geen wilde grote trap in Nederland meer waargenomen. Maar goed, ik had dus net vervoer geregeld toen het bericht kwam dat hij was weggevlogen. 'Mijn' chauffeur wilde pas weer gaan rijden als hij weer was gemeld wat natuurlijk heel logisch is!

Ons gezin ging echter wandelen bij Rhoon en ik ben met Jan dan ook gaan wandelen. Om kwart over twee werd de grote trap echter weer gemeld maar aangezien ik om vier uur weer thuis moest zijn en het een vliegerig beest lijkt heb ik de gok niet gewaagd. Onze wandeling was uiteraard ook niet zonder succes. Bij de Gaatkensplas waren helaas de bokjes net weggevlogen dus moesten we het doen met de 5 patrijzen en een watersnip.


Patrijzen
Fotograaf: Jan de Jong

Bij de Koedoodse plas hebben we een rondje gelopen en na een tijdje ontdekte we de twee in Finland geringde wilde zwanen die hier als sinds 2007 bijna elke winter worden gezien. Aangezien het me nog nooit was gelukt ze te zien was het extra leuk. Verder zien we nog een waterpieper, wat kramsvogels, een groep brand-, kol-, grauwe en canadese ganzen en de groep 9 patrijzen die hier normaal zitten bleken er nu 10 te zijn! Zal waarschijnlijk wel een zwerver zijn die zich bij de groep heeft gevoegd.


Wilde zwanen
Fotograaf: Jan de Jong

Al met al nog een leuk rondje gehad vanmiddag en hopelijk komt er volgende week nog een kans om de grote trap op mijn lijst te schrijven.

1 opmerking:

  1. En ik hoop dat ik bij de grote trap de medewaarnemer ben!!

    Evert Meijer

    BeantwoordenVerwijderen