zaterdag 4 november 2023

Helaas geen stofje

Gisteren gaven ze een stevige zuidwesten wind op, maar ik besloot toch maar voor mijn standaardrondje op vrijdag te gaan. Een rondje Zegenpolder in de ochtend, wat slechts één bokje opleverde, en daarna nog zoeken op andere plekken naar bokjes en waterpiepers. Op de braakliggende terreinen in Oud-Reijerwaard lukte het zowaar ook nog om een bokje te vangen, maar daar zat ook nog een mooi groepje waterpiepers. Geen geringde helaas deze keer... 

Waterpieper

Bokje

Terwijl ik daar bezig was kreeg ik de melding van een stormvogeltje langs de Tweede Maasvlakte, ai... Een soort die ik nog steeds moet, maar besluit je een keer niet aan zee te zitten, vliegt er gelijk een 'stofje' langs...  Desondanks besluit ik toch nog even een blik te werpen aan de andere kant van de A16 in Polder Nieuw-Reijerwaard, waar ook nog wat waterpiepers en watersnippen rond blijken te hangen. Ook dan krijg ik weer de melding van het stormvogeltje, die nu weer de andere kant op langs de telpost komt. Aangezien er inmiddels ook op meerdere plekken stormvogeltjes werden gemeld, besloot ik toch maar even naar zee te gaan. Wie weet?!

Uiteindelijk stond ik nog van ongeveer half 3 tot half 5 op de telpost, maar een stormvogeltje zat er helaas niet meer in. Jammer! Wel kwamen nog de nodige kleine jagers langs en nog een tweetal grote zee-eenden, een soort die ik toch ook maar weinig zie. 

Nadat ik vanochtend nog de nodige bokjes kon ringen in de Volgerlanden, was ik vanmiddag nog even langs de Lindtsedijk om wat waterpiepers af te lezen. Dat lukte gelukkig goed op een spruitenstoppel, waar ik meerdere gekleurringde waterpiepers zag, waaronder eentje die alweer voor de 4e winter op rij terug is. Erg leuk! Op de akker zit sowieso een mooie groep vogels, met ook veel graspiepers en bovendien een groepje boomleeuweriken. Tijdens het turen over de akker hoor ik ook nog plotseling twee keer de roep van een langsvliegende zilverplevier, leuk! De vogel zelf krijg ik helaas niet in beeld. 

Boomleeuweriken

Geringde waterpieper R/GRG

Rond 15:50 vertrokken ze naar de slaapplaats en was het dus het teken om te vertrekken. Een rondje door de rest van de polder levert weinig meer op, wat grote zilverreigers en zowaar nog een geringde sperwer op een hekje. Aflezen bleek helaas geen mogelijkheid. 

Sperwer

Geen opmerkingen:

Een reactie posten