maandag 27 november 2023

Rotszwaluwdip voor de verandering

Het is enigszins eentonig aan het worden om elke week te beschrijven dat er weer bokjes en houtsnippen geringd zijn, en ook weer de nodige waterpiepers zijn afgelezen. Afgelopen zaterdag zag ik zo'n 15 geringde exemplaren in de groep, dus dat schoot lekker op in ieder geval. Ook een tiental bokjes op het braakliggende terrein in Oud-Reijerwaard zorgde voor wat schot in de zaak. Met 8 gevangen vogels was het ook nog eens een behoorlijk succes, zeker omdat er twee leuke terugvangsten bij zaten: één exemplaar terug uit de winter 2021/22 in Sandelingen-Ambacht en één van dit najaar in de Volgerlanden. 


Mooie staart van een adult bokje

Vanochtend had er nog wat verandering in kunnen komen. Gisteren werd er namelijk een rotszwaluw ontdekt in het Gelderse Doornenburg. Nog steeds een inhaalsoort voor mij, dus dat zou nog een welkome afsluiter van het jaar zijn. Ondanks dat er vanochtend geen melding was geweest besloot ik toch die kant op te rijden, het was immers geen pretje in het regenachtige droeve weer. Op de locatie was helaas geen zwaluw te bekennen en ook een rondje door de buurt leverde niet de gewenste dwaalgast uit Zuid-Europa op. Een melding op waarneming.nl deed nog even de moed herleven, maar dat bleek helaas een invoerfoutje van gisteren. Alleen een steenuil staarde mij nog aan wat ik toch in vredesnaam aan het doen was in het weer. Tja... 


Steenuil

Geen opmerkingen:

Een reactie posten