zaterdag 18 november 2023

Kraanvogels over de regio!

Donderdagavond werden in West-Nederland behoorlijk wat waarnemingen van kraanvogels gedaan, die door met name een groot regenfront niet hun standaardroute door Oost-Nederland volgde naar het zuiden. Zelf hoorde ik ook een groep in Krimpen aan den IJssel, maar gisterenochtend besloot ik ze niet bijzonder op te gaan wachten. Eerst moesten er maar wat bokjes geringd worden, wat gelukkig aardig lukte. Al snel werden echter wat kraanvogels gemeld in de Crezéepolder, maar toen een groep van 185 exemplaren opgestegen was in de Krimpenerwaard begon het toch wat te kriebelen. Ze bleken niet een route te volgen zodat ze over mij heen zouden komen, dus vanuit Oud-Reijerwaard moest ik nog wat richting het oosten. Uiteindelijk zag ik ze vanaf de Develweg bij Heerjansdam ten oosten als een grote sliert richting het zuiden vliegen. Te ver om het schitterende geluid te horen, maar een schitterend gezicht! 



Kraanvogels

Als de kraanvogels uit zicht verdwenen zijn ga ik richting de Zegenpolder, waar ik op mijn standaardrondje door de polder één bokje zie en ook kan ringen. Vervolgens had ik nog even tijd om eens polshoogte te gaan nemen in de Hoeksche Waard, in de hoek waar afgelopen de Siberische waterpieper zich ophield. Een uurtje rondrijden leert mij dat er nog diverse geschikte percelen zijn en hier en daar hoor en zie ik een enkele waterpieper, maar de grote groep krijg ik zo snel niet gevonden. Dat gaat hopelijk de komende tijd nog wel een keer lukken.

Bokje

Op tijd stop ik weer met mijn zoektocht, zodat ik ruim op tijd de netten op de slaapplaats langs de Devel op kon zetten. En net als de vorige keer was het weer een zeer succesvolle vangst! Van de ruim 40 waterpiepers die in kwamen vallen, kon ik 12 exemplaren van ringetjes voorzien! Erg mooi zodat er weer genoeg waterpiepers zijn de komende tijd om te volgen. Leuk was ook nog een passerende boerenzwaluw, lekker laat! 

Waterpiepers R/RGY en R/YRN

Vanochtend deed ik weer de maandelijkse wintertelling op de Sophiapolder. Omdat er regen aan zat te komen doe ik het snel tussen 8 en 9 uur. Ruim 41 slobeenden waren voor het eiland misschien wel het meest opzienbarend, meestal zijn de aantallen van deze soort laag. Wellicht dat er door het vele hoog water wat meer te halen valt voor slobeenden?! Noemenswaardig waren verder nog wat pontische meeuwen, geelpootmeeuw, goudplevier, kemphanen en scholeksters. Met name deze laatste zijn verder in de omgeving eigenlijk niet te vinden in de winter. 

Na de telling ging ik vandaag nog diverse plekjes af om bokjes te vangen met Rutger, waarna we vanavond weer een rondje door het Waalbos deden. Dit gebied is uitermate geschikt voor houtsnippen en we tellen uiteindelijk zeker 37 exemplaren. Een mooi aantal en nog leuker is dat we 15 exemplaren wisten te vangen en van een ringetje konden voorzien, helaas dus geen enkele terugvangst van eerdere jaren! Verder kwamen we in het gebied nog wat watersnippen en bokjes tegen, en zagen we ook nog een ransuil en kerkuil. Bijvangsten zaten er verder overigens niet in, maar een schitterend aantal houtsnippen natuurlijk. 

Houtsnip

Geen opmerkingen:

Een reactie posten