dinsdag 7 november 2023

Succesvolle waterpiepervangst

De vangsten van waterpiepers op de slaapplaats bij de Devel vallen dit jaar nog enigszins tegen. Tijdens drie vangpogingen ving ik totaal acht exemplaren, maar meestal vang ik na oktober en november niet zoveel waterpiepers meer. Aangezien het me was opgevallen dat de waterpiepers de laatste keren meestal precies tussen de vangopstellingen invielen, besloot ik vandaag maar een nieuwe vangopstelling te maken op die plek... De netten waren snel opgezet maar helaas bleek het geluid niet goed te werken, zodat ik al vroeg naar de netten moest. Dat leverde dus al wel twee vangsten van waterpiepers op toen het nog licht was, ook weleens leuk! 



Waterpieper 1kj (boven) en volwassen (onder)

Nadat het geluid weer geregeld was, kwamen gelukkig nog volop waterpiepers binnen vallen. Totaal vielen er vanavond zo'n vijftig exemplaren binnen, en even later bleken er nog acht waterpiepers in het net te hangen! Het verplaatsen van de mistnetten had dus zeker geholpen, want een vangst van tien waterpiepers is meer dan een verdubbeling van het aantal vangsten dit seizoen! 

Waterpieper R/RNY

Tot deze winter lukte het nog om in elke combinatie twee dezelfde kleuren te hebben, maar die combinaties zijn nu op. Vandaar dat ik nu combinaties moet maken met drie dezelfde kleuren, waaronder dus ook de Hollandse driekleur...
Waterpieper R/RWB

Geen opmerkingen:

Een reactie posten