dinsdag 31 oktober 2023

Eerste houtsnippen weer terug

Gisterenmiddag leverde een rondje op het braakliggende terrein in de Volgerlanden de vangst op van één bokje. De aantallen zijn nog niet al te hoog, maar zo sprokkelend lukt het hopelijk weer om een mooi aantal exemplaren te kunnen ringen. Na de vangst ging ik richting de Devel om weer een poging te wagen voor waterpiepers, maar toen ik daar aankwam waren er al ca. 15 waterpiepers gearriveerd. Net al wat aan de late kant dus, maar na snel de netten opgezet te hebben kon ik toch nog weer twee exemplaren kleurringen.


Waterpiepers R/RYG en R/RYB

Vanochtend waren er vier bokjes aanwezig op het braakliggende terrein, waarvan het lukte om twee exemplaren te vangen en te ringen. Vanavond was ik voor het eerst weer in de Zegenpolder om het rondje te maken, waar inderdaad ook de nodige houtsnippen alweer gearriveerd bleken. Uiteindelijk zag ik zeven exemplaren, waarvan ik twee exemplaren van een ringetje kon voorzien. Ook een bokje kon ik nog vangen, één van de vier exemplaren die aanwezig waren. Het noemen waard waren ook nog twee ransuilen in het gebied, een soort die ik afgelopen jaar zelden zag, dus waarschijnlijk een gevolg van een (relatief) hoge muizenstand. Schitterende beesten! 
Bokje


Houtsnip met typische tekening op de handpendekveren voor een juveniel

Geen opmerkingen:

Een reactie posten