vrijdag 6 oktober 2023

Eindelijk een 'streep'!

Eén van de leuke dingen van vogels kijken is dat je met enige regelmaat tegen een zeldzame soort aanblunderd. Zo door de jaren heen ontdek je best wel wat zeldzaamheden, maar zeldzame steltlopers willen bij mij niet echt vlotten. Zo vond ik nog nooit een grauwe franjepoot en ook ontbrak nog steeds gestreepte strandloper op de 'zelfontdeklijst'. Eén van de betere plekken in deze hoek van het land voor deze soort is de Beninger Slikken, waar sinds de inrichting in 2014 al 6 keer een geval was van een 'streep'. Zelfs dit jaar september dook er onverwacht weer een exemplaar op, terwijl ik er al een paar keer was geweest.

Vanochtend besloot ik weer die kant op te gaan, omdat er afgelopen dagen in de rest van Nederland ook weer wat nieuwe exemplaren waren opgedoken. Met weinig verwachting zette ik mij vanochtend dus weer neer op de dijk (m'n zesde bezoek dit najaar aan het gebied) en zowaar was zo ongeveer de eerste steltloper die ik in beeld kreeg een gestreepte strandloper! Naar mijn bescheiden mening een bijzonder fraaie soort, maar helaas voor een goed fotootje op iets te grote afstand. In z'n eentje liep hij te foerageren, tot er plots paniek uitbrak en hij aansluit bij een groepje kemphanen. Na nog meer paniek in de polder stond hij uiteindelijk nog wat dichterbij, zodat 'tie in ieder geval herkenbaar was. Erg fijn! 

Gestreepte strandloper (digiscoop met telefoon)

Gestreepte strandloper

Naast wat kemphanen en een paar honderd goudplevieren zaten er vanochtend ook weer vele honderden eenden. Wat dat betreft zit het gebied altijd afgeladen met vogels. Een hond verbrak vanochtend echter alle rust en renden minutenlang door het gebied om werkelijk alles de lucht in de jagen. Erg ellendig en ook de gestreepte strandloper kon ik na een tijdje niet meer terugvinden. Jammer! 

Hond...

Aan de achterkant van het gebied is nog een klein plasje, waar ik even later lekker dichtbij de groep kemphanen terugvond maar helaas zonder de 'streep'. Had leuk geweest. Bij een kudde koeien bleek echter wel een groep van zeker 21 koereigers rond te hangen. Een leuk gezicht van deze soort die sterk in aantal toeneemt en ook dit najaar in grote aantallen in ons land wordt gezien. Fraaie reigertjes en een mooie aanwinst! 

Koereigers

Hierna bracht ik nog een kort bezoek aan de Wolvenpolder, maar het water stond helaas redelijk hoog. Desalniettemin zaten er nog zo'n 50 kieviten, waartussen ik twee geringde exemplaren kon aflezen. Erg leuk! Het betroffen G2OJ, een jonge vogel van afgelopen jaar die ik in Oud-Reijerwaard ringde, en GRO5, een exemplaar wat ik afgelopen winter met het schepnet in de Zegenpolder had geringd. 

Kievit G2OJ
GRO5

Na dit bezoek ging ik nog even langs in de Zegenpolder, maar van geschikte plekken voor bokjes was nog geen sprake. In het gebied trof ik slechts enkele watersnippen en verder was het erg rustig. Alleen een langsvliegende visarend is nog wel het noemen waard. In het Klein Profijt zocht ik ten slotte nog een uur tevergeefs naar mijn geringde matkoppen, maar helaas! Alleen een aantal vuurgoudhaantjes liet zich nog wel erg fraai bekijken. 

Vuurgoudhaan

Visarend

Geen opmerkingen:

Een reactie posten