zaterdag 18 september 2021

Rustig weekje vogelen

Deze week was ik vrij, dus regelmatig ben ik nog aan het vogelen geweest in de hoop op een leuke vondst. Het najaar komt alleen slecht op gang, er zijn weinig vogels. Een ochtendje vangen op 16 september op het ringstation in Meijendel leverde bijvoorbeeld slechts 12 vogels op, ongelofelijk weinig voor de tijd van het jaar. Mogelijk dat weersystemen de trek gewoon ophouden, alhoewel september sowieso wel vaker saai kan zijn. Een middagje op de Westplaat leverde tussen de zeker 200 bontbekplevieren ook geen verrassingen op, terwijl daar toch zomaar een leuke steltloper kan zitten.

De Beninger slikken zat zoals gebruikelijk nog wel afgeladen met eenden (pijlstaarten, wintertalingen, krakeenden, slobeenden), maar qua steltlopers valt het daar wat tegen met hooguit wat kemphanen. De Wolvenpolder leverde ook niet meer op dan een boomvalk, kemphaan en wat waterrallen. Het enige waar ik deze dagen tegenaanloop blijken duinpiepers te zijn... Gisteren toen ik voor het eerst in lange tijd weer op de telpost in de Crezéepolder stond kwam namelijk onverwachts ook weer een exemplaar luid roepend langs vliegen. Na vorige week al twee keer een exemplaar over is dit alweer mijn derde dit najaar op IJsselmonde, terwijl ik hiervoor nooit overvliegende duinpiepers zag op het eiland. Het kan verkeren... Ook bleek een kwak nog ter plaatse in de polder die de dag ervoor daar werd ontdekt. Het jonge beest zag ik opvliegen en verdwijnen richting Kinderdijk, waar het waarschijnlijk eerder dit jaar is geboren in de purperreigerkolonie. 

Watersnip

Kwak

Vandaag ben ik met Richard van Vugt ten slotte nog weer een ochtend op de Maasvlakte. Het is daar vooral druk met vogelaars, want vogels zitten er niet veel. Over zee zien we wat kleine jagers en we treffen nog een blauwborst, gekraagde roodstaart, wat tuinfluiters, paapjes, boompiepers, vuurgoudhaantjes en een grasmus. Er is dus wel wat aankomst, en rond het middaguur wordt ook nog een leuke krent gevonden door andere vogelaars. Op de Lyondell-parkeerplaats zit namelijk een sperwergrasmus, welke zich een paar keer kort maar leuk laat bekijken! Altijd een fijne soort en een veldwaarneming was voor mij alweer zes jaar geleden... Nu nog zelf eentje vinden! 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten