zaterdag 11 september 2021

Na 5 jaar weer 's flamingo's

In deze tijd van het jaar is het altijd spannend buiten, want leuke soorten als draaihals, ortolaan en duinpieper kan je overal zomaar tegen het lijf lopen. Afgelopen twee dagen had ik dan ook zowaar twee keer een duinpieper. Donderdag struinde ik over een braakliggend veld nabij Ambacht, toen een exemplaar in de verte twee keer overvloog (zonder dat ik 'm zag) en gisteren kwam er eentje in de Zegenpolder luid roepend recht over gevlogen. Erg leuk! Dat rondstruinen leverde ook nog mijn eerste kramsvogel van het jaar op, een zwarte ruiter en de nodige boompiepers. In de Zegenpolder lukte het daarbij ook weer eens om wat vogels te ringen, waaronder een fraai paapje! 
Rietzanger

Paapje

Vandaag besluit ik weer eens op zoek te gaan naar leuke soorten op Voorne-Putten en Goeree-Overflakkee. Ik begin in de Wolvenpolder, bij Spijkenisse, waar het altijd spannend genoeg lijkt. Ook nu zitten er weer veel vogels, maar leuker dan een drietal zomertaling, pontische meeuw en een pijlstaart wordt het helaas niet. 

Zodoende zak ik af richting de Beninger Slikken. Daar zitten zoals altijd nog veel meer vogels, maar het water staat helaas al erg hoog. Desalniettemin vind ik er nog drie kleine strandlopers, zitten er tussen de honderden eenden zeker 15 zomertalingen en lopen hier en daar kleine en grote zilverreigers. In een plasje achteraf zit nog een groep van zeven casarca's en zie ik nog een groenpootruiter en wat kemphanen, maar dat is het helaas. Snel weer door richting een volgende plek dus.

Zomertalingen

Kleine zilverreiger

Die volgende plek ligt aan de zuidkant van het Haringvliet, waar de Zuiderdieppolder ook een leuke plek is voor steltlopers. Dat blijkt ook nu weer zo te zijn met een groep bontbekplevieren, bonte strandlopers, kemphanen en een kleine strandlopers. Verder zit het ook hier vol met wintertalingen en vooral ook ganzen. Ook elders op Flakkee check ik nog een paar oude kreken, waar het een zwartkopmeeuw, bosruiter, dodaarzen en de gebruikelijke soorten als witgat zijn die ik tegenkom. Een blik buitendijks op de Grevelingen levert de bekende groep flamingo's, waaronder 26 Europese flamingo's, op. Deze broeden elk jaar in het Zwillbröcker ven, net over de grens bij Winterswijk, en brengen hier de winter door. Af en toe wordt de groep ook nog aangevuld met nieuwe vogels uit Zuid-Europa. Een bekende verschijning in de Delta, maar voor mij alweer vijf jaar geleden dat ik die voor het laatst zag... En dan zijn ze toch wel weer 's leuk! 
Europese flamingo's

Geen opmerkingen:

Een reactie posten