donderdag 12 augustus 2021

Ochtendje leuk vogelen op Voorne-Putten

Gisteren tijdens een toeristisch rondje in Noord-Holland weer eens een gestreepte strandloper gezien, namelijk een vogel die al dagen op Marken zit. Erg leuk natuurlijk! Vanochtend besluit ik weer mijn best te gaan doen om zelf wat leuks te vinden, en loop zodoende rond 7:00 in de Wolvenpolder bij Spijkenisse. Een schitterende plek waar ik zomaar een zwarte ibis of grauwe franjepoot zie rondlopen, maar ook uitermate geschikt voor waterrietzanger. Het rondje begin ik dan ook met de mooiste rietkragen, maar verder dan wat rietzangers en snorren kom ik niet. Tijdens het scannen van de rietkragen loopt er naast de nodige witgatten opeens wel een porseleinhoen. Fraai! Altijd leuk om tegen het lijf te lopen! 

Porseleinhoen

Wolvenpolder

In de polder kom ik verder nog de nodige watersnippen, twee geelpootmeeuwen, een aantal zomertalingen en vooral ook veel kieviten tegen. Aangezien de polders van Rhoon hier slechts enkele kilometers vandaan liggen, doe ik mijn best om een geringd exemplaar te vinden. Dat lukt helaas niet. Het vogelen in het gebied wordt echter nog wel opgeleukt met een overvliegende koereiger! Het witte reigertje komt uit het noorden en trekt hard door richting het zuiden. Toch wel een zeldzame verschijning om zo tegenaan te lopen, dus de ochtend is zeker al geslaagd! 

Koereiger

Hierna besluit ik alleen nog richting de Beningerslikken te gaan. Een uitgestrekt gebied waar je zo wel twee uurtjes bezig bent om het goed uit te kammen. Ik besluit 't weer eens rond te lopen, en dat is zeker geen straf! Op de slikplaten lopen tientallen kemphanen, bijna 100 goudplevieren en verder wat grutto's, bosruiters, bontbekplevieren en kleine zilverreigers. Tussen de vele eenden zitten zeker tien zomertalingen en ook zijn 25 casarca's present. Daarnaast foerageert nog een groep van 175 lepelaars in het gebied, wat zo nu en dan ook mooie gezichten oplevert als ergens vissen gevonden worden en de hele groep massaal aan het hengelen gaat. 

Lepelaars

De leukste verrassing van het rondje is wellicht een jonge bunzing, die rustig aan het jagen is, vlak voor me in het gras. Van mensen vreest hij nog niet veel, zo lijkt het, en zodoende laat hij zich rustig op de foto zetten. Mooi! 


Bunzing

Geen opmerkingen:

Een reactie posten