dinsdag 10 augustus 2021

Geen waterriet in de netten, wel eentje in de Crezée

Na twee weken Oostenrijk ben ik deze week nog vrij, zodat ik weer eens tijd heb om te ringen in Meijendel. Het weer is niet ideaal, maar toch besluit ik vandaag maar weer eens te gaan. Rob ter Ellen is er ook en samen vangen we ruim 50 vogels. De grote meerderheid betreft kleine karekieten, maar daarnaast belanden ook nog enkele bosrietzangers, nachtegalen, braamsluipers en sprinkhaanzangers in het net, waardoor het toch wel weer leuk is om weer eens op de baan te zijn. 

Voor de totalen zie hier


Heggenmus

Sprinkhaanzanger

Tijdens het ringen krijg ik bericht dat een waterrietzanger is ontdekt in de Crezéepolder door Richard van Vugt. Hij checkte de laatste dagen met grote regelmaat de geschikte plekken rond Ambacht, en vroeg of laat vind je er dan eentje natuurlijk. En inderdaad. Vanochtend hadden we er natuurlijk ook graag eentje in de netten, maar vanavond ga ik nog even die kant op. Vlak voordat ik weg ga van huis wordt hij weer teruggevonden en gedurende de avond laat hij zich een aantal keer mooi bekijken. Het betreft een mooie juveniele vogel die zich in de brede rietkraag onderaan de dijk ophoudt. Een plaatje zit er helaas net niet in, maar een schitterende soort en natuurlijk Europa's meest bedreigde zangvogel. Hopelijk een opzetje voor nog meer mooie zeldzaamheden dit najaar op IJsselmonde! Dit jaar is tot nog toe vrijwel geruisloos verlopen... 

Crezéepolder

Geen opmerkingen:

Een reactie posten