maandag 14 juni 2021

Mierenkrekels en natuurlijk weer kieviten

Afgelopen week was er weer eentje net zoals de weken ervoor. Ik kon weer enkele kieviten ringen en ik wist de steenarend weer eens te dippen. Maandag en dinsdagochtend werd hij gezien vanaf Deelen, woensdag postte ik daar tevergeefs van 9 tot 12u en op donderdag kwam hij weer keurig langs rond 10u. Tja, van het weekend ook geen tijd en de vogel werd (gelukkig...) ook niet gezien. Dan maar wat foto's nog van kieviten en in de Zegenpolder hing ook nog even een tweetal casarca's rond. 

Vliegveld Deelen

Kievit GKO4

Casarca's

Vliegvlug kuiken GHO5

Bijna vliegvlug kuiken GJO0

Voor werkzaamheden moest ik vandaag voor de verandering eens in Limburg zijn, rond Roermond. Dat was op zich al geen straf met wat zingende spotvogels, geelgorzen, grauwe vliegenvanger en natuurlijk een prachtige omgeving. Op de terugweg besluit ik eens langs Cuijk te rijden, waar vorig jaar een populatie mierenkrekels werd ontdekt

Sprinkhanen vind ik naast vogels wel de leukste soortgroep die Nederland rijk is, en deze nieuwe soort in ons landje ontbrak nog op mijn lijst. Natuurlijk ontbreekt daar ook nog steeds de kleine wrattenbijter die op een militair oefenterrein zit op de Veluwe, maar mierenkrekels had ik ook nog nooit gezien. Op de locatie in Cuijk aangekomen duur het niet lang voor ik de miniscule krekeltjes gevonden heb. Ze rennen hard door de mierenkolonie heen-en-weer. 


Mierenkrekel

Wat dat betreft is het weer eens wat anders om zo'n kleine soort te zien. Vaak vind je sprinkhanen en zeker ook krekels op geluid, maar deze soort moet je echt op zicht doen. Desalniettemin een fraaie soort! 
Mierenkrekel

Vanavond ben ik voor een vleermuisonderzoek in Poortugaal nog even in de polders in Rhoon. Leuk is daar kievit GJO1 die ik vliegvlug aantref op een perceel bruine bonen. We kunnen nog twee kieviten ringen en leuk is een groep van 8 casarca's die overkomt. Een fraaie soort die zich het vaakst in de zomermaanden op IJsselmonde laat zien.

Kievit GJO1

Casarca's

Geen opmerkingen:

Een reactie posten