zaterdag 19 juni 2021

Geen steenarend, wel een Franse monniksgier

Afgelopen week kon nog één nieuwe kluut worden geringd in de Crezéepolder en vingen we nog enkele exemplaren terug die al geringd waren. Ook enkele kieviten moesten het natuurlijk nog ontgelden. Ondanks dat de afgelopen week de steenarend niet werd waargenomen, besluit ik vanochtend weer een paar uur te posten vanaf Deelen, in de hoop dat hij weer vanaf de Hoge Veluwe zal opstijgen. Enkele uren speur ik de lucht af vanaf de 'kersenkraam', maar van de steenarend ontbreekt ieder spoor. Wel komt een rode wouw nog fraai langs, ook mooi! 

Rode wouw

Wanneer ik op weg ben richting huis, krijg ik de melding door dat vannacht een monniksgier in Nederland heeft overnacht, ergens in Utrecht. Ai... Gisteren werd het lang overspoeld met vale gieren, en kennelijk was daar ook een monniksgier mee meegekomen. De vogel is nu opgevlogen, dus ik ga er vanuit dat hij niet meer twitchbaar zal zijn. In de loop van de middag volgen echter toch weer wel meldingen uit de buurt van Breukelen en rond vieren blijkt hij daar toch ergens nog aan de grond te zitten. Ik bedenk me geen moment en een klein uurtje later sta ik naar het bakbeest in het weiland te kijken.

Twitchers bij de monniksgier

Monniksgier is voor mij nog een nieuwe soort, na het missen van de vogel in 2019. Een fijne inhaler dus. Dit exemplaar is in tegenstelling tot dat beest wel geringd, maar blijkt wild geboren te zijn in Frankrijk. De populatie waar hij vandaan komt houdt nu zichzelf in stand en nieuwe vogels worden niet uitgezet. De ouders van deze monniksgier blijken ook allebei in het wild geboren te zijn, alhoewel één ouder een slordige 500 kilometer is verplaatst. Tja... Hopelijk wordt de vogel aanvaard, een prachtige soort is het sowieso! 

Monniksgier

Geen opmerkingen:

Een reactie posten