donderdag 17 december 2015

Kerstvakantie afgetrapt met een witoogeend

Vandaag is voor mij officieel de kerstvakantie aangebroken, dus vanochtend stap ik even in de auto richting Schiedam waar al enige tijd een mannetje witoogeend op de Nieuwe-Maas zwemt. De vogel is geringd, maar of het een kwekersring is, is onbekend, dus voor de zekerheid ga ik maar even om de soort op m'n jaarlijst te schrijven. Zoals verwacht is het een eitje en laat hij zich nog leuk zien! Nog eentje te gaan dus voor de 300 mits het om een onderzoeksring gaat natuurlijk.



Witoogeend
Op de terugweg kijk ik nog even bij de vuilstort bij Heijplaat, waar ik geen ringen aflees maar nog wel een pontische meeuw zie staan. Daarna slinger ik dwars over IJsselmonde terug richting Ambacht met als leukste nog 4 brilduikers en een vrouwtje grote zaagbek op de Waal bij Heerjansdam.
Pontische meeuw 1kj
Grote zaagbek
Vanmiddag loop ik nog een rondje door de Crezéepolder, maar daar is echt niet veel meer te halen op vogelgebied. Wat veldleeweriken, water- en graspiepers, een grote zilverreiger en een enkele watersnip, en dan houdt 't wel op. Op de blokken aan de buitenzijde van dijk is een oeverpieper nog wel een aangename verrassing! Het is een erg getekend beest dus wellicht een nieuw exemplaar dan de eerdere oeverpiepers daar dit najaar?!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten