zaterdag 13 juni 2015

IJsselmondevogelen wordt weer leuk!

't Is vanochtend regenachtig dus het is pas rond een uurtje of 12 als ik besluit om weer eens richting de Sophiapolder te gaan. Daar aangekomen blijkt het hard opkomend tij te zijn dus ik moet opschieten met alles te checken, want er zitten weer gruwelijk veel vogels. Over het eiland verspreid tel ik uiteindelijk 447 grutto's en schat ik zo'n 175 tureluurs. Erg triest natuurlijk deze hoge aantallen van waarschijnlijk allemaal uitgemaaide jongen/nesten.

Qua stelten is het verder niet veel met de eerste witgatjes weer terug uit het noorden, 75 kluten met slechts 1 pul, dus de rest van de nesten lijkt weer te zijn mislukt, en nog een bontbekplevier. Het eiland zit verder weer vol voornamelijk krakeenden, zo'n 900, maar ook weer 75 wintertalingen, een smient en vier zomertalingen. Verder staat er in het groepje kleine mantelmeeuwen nog een 3kj geelpoot- en een 2kj pontische meeuw, ook altijd leuk natuurlijk!
2kj pontische meeuw
Man zomertaling
Rond een uurtje of 2 staat het water al hoog en dan is er niet veel meer aan. Na door het pontje weer overgebracht te zijn rijd ik richting de Crezéepolder om te kijken hoever daar de werkzaamheden inmiddels zijn gevorderd. Onderweg kom ik nog langs het braakliggende terrein bij de Karwei en dat vereer ik nog maar even met een bezoekje om te kijken of de bekende geringde kleine plevier weer present is. Op het steenachtige terrein vind ik uiteindelijk maar liefst 5 territoria van kleine plevieren op een relatief klein stuk, ook het geringde exemplaar loopt er weer bij en is dus voor minimaal het 5de jaar op rij trouw aan dit stuk, erg leuk!


Kleine plevier
De Crezéepolder blijkt bij aankomst weer een behoorlijk stuk mooier te zijn geworden dan de laatste keer dat ik er was, met nu een aantal flink uitgegraven plassen. Daarnaast ligt een mooie groep meeuwen met daartussen ook weer een 2kj pontische meeuw. Verder zie ik totaal door de polder nog een eenzame bontbekplevier, een tiental witgatjes die dus alweer terug zijn, 8 kluten waarvan minimaal 2 op nest en de polder dus gelijk gebruiken, 5 kleine plevieren (2 territoria), meerdere tureluurs en een paartje bergeend met jong laat gelijk het resultaat van de ontpoldering zien.
Bontbekplevier
Broedende kluut
Vanavond rijd ik nog even naar Kinderdijk in de hoop op een zichtwaarneming van een aldaar gevonden woudaap vandaag. Dat lukt helaas niet maar wel hoor ik met Herman vd Brand het beest een keertje blaffen. Op terugweg zie ik boven de Noord nog een zwarte stern aan de goede kant van de rivier vliegen wat dus een jaarsoortje is voor de IJsselmondejaarlijst. Al met al vanmiddag weer leuke soortjes en aantallen, en het spannend vogelen lijkt weer te zijn begonnen na een (zoals altijd) saai voorjaar op IJsselmonde als het gaat.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten