vrijdag 7 december 2012

Sneeuwvrij met barmsijzen op IJsselmonde

Als ik vanochtend op de site van school kijk blijk ik sneeuwvrij te hebben. Uiteraard heb ik daar geen problemen voor en maak ik me klaar om de hele dag op IJsselmonde rond te gaan fietsen. Het sneeuwt dus behoorlijk als ik om negen uur vertrek richting het Perenlaantje in Hendrik-Ido-Ambacht. Met veel sneeuw zitten er onder de grote coniferenhagen elke winter veel houtsnippen en dat is nu ook het geval. Eén vogel vliegt ver voor me op maar een ander kan zo gauw niet wegkomen en laat zich van deze bij even schitterend zien, wat een gave beesten!


Het sneeuwt nog steeds maar ondanks dat besluit ik toch maar naar de Volgerlanden te gaan om te kijken of er nog pestvogels aanwezig zijn .Woensdag vond ik hier namelijk een groepje van 7 exemplaren. Op de plek aangekomen blijkt er nog eentje overgebleven te zijn die zich ondanks de sneeuw leuk laat bekijken.

Hierna besluit ik naar het Develbos te gaan en als ik over de A16 ga zie ik dat niet iedereen plezier aan de sneeuw beleeft.. Het staat namelijk muurvast.


In het develbos zelf is het ook erg rustig maar gelukkig is het nu wel opgehouden met sneeuwen wat het vogelen toch wel een stukje makkelijker maakt. Gisteren had ik een barmsijs in het develbos die richting de ruigtes langs de HSL-lijn vloog dus besluit ik daar een kijkje te nemen. Bij aankomst vliegt er een groep putters rond maar ook hoor ik opeens enkele barmsijzen roepen! Nadat de putters zijn weggevlogen blijft een groepje van 11 barmsijzen over die even in wat wilgjes gaan zitten. Alle 11 zijn het kleine barmsijzen! Erg leuk wat dit is een soort die nog niet op mijn IJsselmonde-lijst stond, +1 dus! Ze vliegen de ruigtes in maar daar zijn ze erg lastig te zien. Na enige tijd vliegt de groep op en komt er verder uit de ruigte nog een groepje barmsijzen. Eén daarvan is overduidelijk een grote barmsijs maar over de andere durf ik zo snel geen oordeel te doen. Erg gaaf dus deze grote aantallen barmsijzen voor IJsselmondse begrippen!

Slechte foto van een kleine barmijs
Ik vervolg mijn weg hierna richting de polders van Zwijndrecht waar een groep ganzen zit. Tussen de paar honderd kolganzen lopen wat brandganzen maar verder is het rustig. Een groep van 70 veldleeuweriken op de akker is ook wel het noemen waard en een witte kwikstaart voor deze tijd van het jaar niet minder. 

Dan maar verder richting de Oude-Maas. Bij het Ara-hotel zitten gelijk al maarliefst 13 brilduikers tussen de aanwezig kuifeenden en in totaal zie ik er tot aan Barendrecht 34! Verder is het erg stil met af en toe wel overvliegende kieviten en kramsvogels. 

Brilduikers
De Zuidpolder is al enige tijd een goede plek voor bokjes en na drie watersnippen, wat gras- en een waterpieper vliegt er inderdaad een bokje vlak voor me op, wat een fraai beestje! Een zoektocht in Barendrecht naar enkele overgebleven pestvogels van de grote groep die hier ter plaatste zat levert niks meer op.

Op de Gaatkensplas blijkt de buffelkopeend niet thuis maar een achttal patrijzen is eigenlijk veel leuker dan die eend.

Patrijzen
In de Carnisse grienden roept nog een matkop en bij 't Weegje zit weer de jaarlijks overwinterende groep wulpen en een grote gele kwikstaart. Het is inmiddels al weer half vier en ik besluit dus maar weer richting Ambacht te gaan. Als ik langs de Zuidpolder fiets op weg naar huis zie ik opeens een paar stipjes in een boomtopje zitten. Kijker erop en ja hoor, pestvogels. Even later sta ik op de begraafplaats Den Ouden Dyck naar een groepje van zes pestvogels te kijken die zich zo nu en dan te goed doen aan bessen van Gelderse Roos.


Pestvogels
Na een tijdje genoten te hebben van de zoveelste pestvogels deze winter ga ik weer verder richting huis waar ik om kwart voor vijf aankom met kletsnatte en koude voeten maar tevreden met pestvogels, houtsnippen, een bokje en natuurlijk als hoogtepunt de barmsijzen. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten