donderdag 5 mei 2011

Einde Schier en Ibtjifdip

Vanochtend maak ik een groot rondje door de duinen en begin bij de Westerplas. Onderweg naar de Westerplas zie ik ook weer de drie roodhalsganzen lopen tussen  de vele brandjes en rotjes. In de duinen nabij de plas hoor ik braamsluipers, nachtegalen, tuinfluiters, fitissen en rietzangers. Als ik mijn route door de duinen vervolg zie ik opeens een paar tapuiten. In totaal kom ik uit op 7 exemplaren waarvan er één (de linkse op de foto) geringd is. Leuk!



Tapuiten
In een plasje loopt een zwarte ruiter en er komen 2 luid roepende koekoek langs die door een aantal sprinkhaanzangers gaan zitten roepen. Aan het eind van mijn rondje heb ik maarliefst 8 sprinkhaanzangers gehoord! Als ik na een tijdje op een open plek kom besluit ik daar wat rond te lopen en niet zonder succes want al gauw zie ik 2 beflijsters. Wat zijn het toch mooie beesten! Niet veel later komen er als ik naar een jonge zanglijster aan het kijken ben opeens 2 kleine barmsijzen uit de bosjes en laten zich schitterend zien. Absoluut mijn beste waarneming ooit van deze soort!

Kleine barmsijs (man)

Kleine barmsijs (vrouw)
Niet veel later kom ik weer in de bossen en al gauw hoor ik een fluiter zingen. Als ik de vogel in beeld heb zie ik dat hij zich heel de tijd verplaatst en het is dus erg lastig om hem op de foto te krijgen. Maar na 10 minuten wil hij wel even iets langer op een tak zitten zodat ik foto's kan maken. Toch wel aardig!

Fluiter
Op het veldje waar ik gisteren ook heb rondgelopen zie ik nu weer 5 beflijster en er zingt een gekraagde roodstaart. Verder is het erg rustig.

Na het eten is de boel al in gepakt en we gaan de pont van half elf nemen. We vertrekken ruim op tijd zodat ik nog even wat kan vogelen onderweg. De roodhalsganzen laten zich weer zien en even later zie ik ook een morinelplevier in een grote groep goudplevieren. 


Roodhalsganzen

Morinelplevier (rechts)
Bij de pont kijk ik het wad nog af maar verder dan tientallen groenpoten, rosse grutto's, wat bontbekplevieren en steenlopers kom ik niet. Ook leuk is een groepje eiders die zich mooi laten zien en een mooie afsluiting vormen voor een paar daagjes Schier met maarliefst 104 soorten!


Eiders
Een stop in Groningen voor de felbegeerde Iberische tjiftjaf loopt helaas op niets uit. Door de vele herrie van de stad en door het middaguur waarop hij vast minder actief is krijg ik de vogel helaas niet te horen. Helaas....

Thuis aangekomen fiets ik een rondje door Polder Sandelingen, Heerjansdam en Waalbos wat in totaal een zomertaling, 3 tapuiten, grote lijster, 4 overvliegende dwergmeeuwen en verder de normale dingen oplevert. 

Zomertaling (man)

Grote lijster

Tapuit

Geen opmerkingen:

Een reactie posten