dinsdag 3 mei 2011

Eerste dag Schier met oa 'niet-grauwe fitis'

Vanochtend vroeg voordat we met ons gezin naar Schiermonnikoog zouden afreizen nog gauw even een bosruiter op m'n IJsselmonde jaarlijst gezet. 2 bosruiters liepen mooi te foerageren in een slootje in Polder Sandelingen en waren leuk te zien!

Bosruiter
Om half tien vertrekken we richting Lauwersoog vanwaar we de pont naar Schier zouden nemen. Onderweg stoppen we gelukkig nog even bij een groepje Morinelplevieren nabij Anjum zodat ik weer een soort op de jaarlijst kan schrijven. Helaas zijn ze erg slecht te zien door de trillingen maar toch..

Morinelplevieren
We nemen de pont van half twee naar Schier. De drie kwartier op de pont is zeker geen straf met grote groepen rosse grutto's, eiders en rotganzen. Op Schiermonnikoog aangekomen wordt er gelijk koers gezet richting het huis waar we twee nachtjes bed&breakfast hopen te doen. Onderweg naar het dorp zien we in een grote groep rotjes en brandjes ook de 3 roodhalsganzen lopen. Leuk!!

Roodhalsgans
Na de spullen uitgeladen te hebben vermaak ik me verder in de duinen. Er zingen overal braamsluipers, grasmussen, tuinfluiters en opvallend genoeg heb ik deze 3 dagen maar enkele zwartkoppen gehoord! Verder zijn  ook mijn eerste zingende fluiter en een vuurgoudhaan het noemen waard. 


Hierna fiets ik door de duinen onder het genot van zingende nachtegalen richting de Westerplas. Daar zie ik een tapuit, wat rietzangers en bergeenden maar verder is het erg rustig. 's Avonds na het eten zie ik op internet dat er een onzekere grauwe fitis is gemeld. Ik stap gelijk op de fiets en zet koers naar de andere kant van het eiland. Bij aankomst hoor ik gelijk de vogel zingen maar volgens mij gaat het hier om een afwijkende fitis. Ook de ontdekker van de vogel neigt steeds meer naar een afwijkende fitis. Helaas....  

Als ik echter hier over de dijk kijk word dat 'helaas-gevoel' al weer gauw goed gemaakt als er opeens vlak voor me een velduil uit het kwelder opvliegt en samen met een blauwe kiek gaat jagen. Onder het genot van zingende fitissen, gekraagde roodstaart en braamsluipers weet ik me hiermee een kwartier te vermaken. Hierna ga ik weer langzaam terug richting huis met onderweg verschillende grutto's, groepen goudplevieren, kieviten, rotganzen en brandganzen. Ondanks de 'niet-grauwe fitis' toch nog een leuk avondje gehad!

Goudplevieren

Grutto

Rotgans

Goudplevier

Geen opmerkingen:

Een reactie posten