zaterdag 14 mei 2011

Temminck's strandloper!!

Mijn zogenaamde IJsselmonde-rondje begon vandaag in Polder Sandelingen met een groenpootruiter en zowaar 2 mannetje zomertaling. Er zit al een tijdje een paartje in het gebied waarvan het vrouwtje hoogstwaarschijnlijk zit te broeden dus wel leuk dat er nu nog een mannetje zit! Uit het riet en struweel komt verder nog het gezang van rietzangers, grasmussen, sprinkhaanzanger en kleine karekieten.

Zomertalingen
Er loopt ook nog een kwikstaart op een grasveldje waarvan ik de determinatie vrij lastig vind. Maar dankzij het forum en een reactie van een Zeeuwse vogelaar blijkt het toch een vrouwtje of onvolwassen mannetje rouwkwik te zijn. Leuk!

Rouwkwikstaart
In Waalbos zit er op wat kleine plevieren, tureluurs en oeverlopers niet zoveel bijzonders. Wel altijd leuk zijn de vrij tamme gele kwikstaarten die altijd leuk te fotograferen zijn.

Gele kwikstaart
Hierna fiets ik door richting de Oude-barendrechtse brug voor zomertortels. Helaas kom ik niet verder dan een grauwe vliegenvanger en een zingende nachtegaal.

Bij de nieuwe plasjes in de Zuidpolder is het eerste succes ook al weer geboekt want er lopen twee trotse paartjes kluten rond met in totaal 7 kuikentjes. Op de kanten van de plasjes zitten ook nog verschillende kluten te broeden en ik kom in totaal uit op 27 van deze schitterende vogels.

Gezinnetje kluten
Op de randen van de plasjes foerageren verder nog wat oeverlopers en kleine plevieren, verder is het erg rustig dus vertrek ik naar de bouwdok nabij de Jan-Gerritsenpolder. Als ik het slik afzoek zie ik al gauw een onopvallend strandlopertje lopen wat een temminck's blijkt te zijn! Een leuke soort hier op IJsselmonde en de eerste weer na 2008. Behalve dit strandlopertje foerageren er ook nog wat kleine plevieren, tureluurs en oeverlopers in de bouwdok.


Temminck's strandloper
Na een dik uur arriveert ook Jan die ondanks al zijn huiswerk toch deze soort wil zien en hij blijft me de rest van de dag ook vergezellen. In de Carnisse grienden zien we nog wat gekraagde roodstaarten maar verder is het erg stil langs de Oude-Maas. Ook de polders bij Rhoon leveren weinig soorten op. Aangekomen bij de gaatkensplas zien we de buffelkopeend alweer zwemmen en zoals gewoonlijk fietsen we weer gauw verder.

Buffelkopeend
De temminck's zit nog steeds in de bouwdok en ook bij de plasjes in de zuidpolder is weinig veranderd. Tevens laten de zomertortels zich wederom niet vinden maar wel leuk is het nest van een pimpelmees in een pijp waarin de jongen veelvuldig gevoerd worden.



Vandaag toch weer een leuk rondje gehad met uiteraard als leukste soort de temminck's strandloper!

1 opmerking:

  1. Ha Cornelis, leuke blog! Lekker doorgaan zo met vogels kijken in de buurt en af en toe een twitch. Wat die kwik betreft, is absoluut een Rouwkwikstaart. Geen adulte man denk ik, lijkt me een volwassen vrouwtje of een jong mannetje. Groet, Corstiaan

    BeantwoordenVerwijderen