woensdag 27 december 2023

Veelzijdige dag met bokjes en waterpiepers

Vanochtend stond ik om half 9 op de dijk bij de APL-polder Strijensas in de hoop op afvliegende waterpiepers van een slaapplaats. Terwijl het langzaam licht werd vertrokken wel vele honderden brand- en kolganzen vanaf het Haringvliet naar de foerageerplekken in het Oudeland van Strijen. Ook grote zilverreigers passeerden regelmatig vanaf een slaapplaats ergens ten oosten van waar ik stond, maar roepjes van water- of graspiepers hoorde ik helaas niet. Mede op basis van eerdere 0-waarnemingen lijkt de zuidkant van de Hoeksche Waard verstoken van waterpiepers. Merkwaardig! 

Ten oosten van het dorpje Strijensas post ik nog ergens op een dijk om te kijken of daar wellicht nog wat te horen valt, maar ook daar stilte. Een groepje grote zaagbekken in het haventje en zowaar ook een nonnetje waren natuurlijk wel leuk. Via een groep waterpiepers die ik pas vond ten zuiden van Strijen (slapen in het Oudeland van Strijen) vervolgde de route naar de Polder Bonaventura-Zuid. 

Spruitenstoppel bij Strijen

Op een spruitenstoppel daar was een flinke groep waterpiepers gezien, en dat bleek ook vanochtend nog het geval te zijn! Zeker 45 exemplaren liepen er rond en met wat geduld kon ik twee exemplaren aflezen. Eén van deze twee zag ik eerder in december in Polder de Mijl, dus kennelijk is een deel van de groep naar deze plek verkast. Interessant! De andere vogel, YWN, had ik nog nooit eerder gezien na het ringen, dus kennelijk maar van korte duur in de Zwijndrechtse Waard gezeten. Nuttige waarneming en een mooie plek, want de vogels liepen veelal op korte afstand van de weg. 


Waterpieper R/RYN

In Polder de Mijl zag ik even later inderdaad maar een handjevol waterpiepers, die groep was duidelijk weg terwijl de spruitenstoppel nog aanwezig was. Tientallen witte kwikstaarten liepen er nog wel, maar kennelijk toch het andere perceel net beter?! Wie zal het zeggen. 

Spruitenoogst is in volle gang

Op de graanstoppels in de Zuidpolder bij Barendrecht kon ik even later nog een tweetal bokjes ringen. Allebei weer nieuwe vogels, maar een veelbelovende ringplek. Het ligt relatief dichtbij de Zegenpolder dus wellicht dat we daar nog vogels van terug gaan vangen?! In de Volgerlanden kon ik even later nog drie bokjes ringen, waarna ik in Polder de Hooge Nesse nog een poging deed om waterpiepers af te lezen. Een groep van zeker 120 gras- en waterpiepers was snel gevonden, maar ze zaten te ver en beroerd om wat af te kunnen lezen. Niks aan te doen!

Bokje

Graanstoppel waar bokjes zitten

Om iets voor vieren had ik al wel de netten weer opstaan op de waterpieperslaapplaats, want een ringpoging was ook alweer even terug. Met ruim 70 slapende waterpiepers was het eindelijk weer eens behoorlijk druk op de slaapplaats, maar in het net was het dan wel juist weer rustig. Slechts één vogel kon ik van kleurringen voorzien, maar dat is toch ook weer een exemplaar erbij. R/YNB was de gelukkige! Al met al weer een veelzijdig dagje vol met waterpiepers en bokjes... 

Waterpieper R/YNB

Geen opmerkingen:

Een reactie posten