woensdag 13 december 2023

Pallas' boszanger op Eiland van Brienenoord!

Maandagavond leverde een ronde door het Waalbos weer tientallen houtsnippen op, waarvan we ook weer een mooi aantal wisten te vangen en te ringen. Helaas ook hier weer geen terugvangst, er zitten er gewoon teveel denk ik... Wel nog een bokje van Oud-Reijerwaard teruggevangen en een waterhoen was nog een leuke bijkomstigheid. 

Watersnip (links) en bokje

Houtsnip (links) en watersnip

Watersnip met geheelde gebroken poot 

Ruicontrast in de tertaildekveren van watersnip

Waterhoen

Gisterenmiddag leverde mijn zoekactie naar slaapplaatsen van waterpiepers in de noordelijke Delta zowaar nog wat succes op. Het was even zoeken rondom wat potentiële plekken bij Polder Biert op Voorne-Putten, maar uiteindelijk hadden we op het nippertje nog een invallende waterpieper in een brede rietkraag bij de Vierambachtenboezem. Wie weet hoeveel er daar zullen slapen? Een slaapplaats van zeker 18 grote zilverreigers op dezelfde locatie was een mooie bijkomstigheid! 

Vandaag deed ik vervolgens mij rondje wat ik normaal op vrijdag doe, maar begon dus in de Hoeksche Waard bij een mogelijke slaapplaats voor waterpiepers ten oosten van Oud-Beijerland. Dat leverde alleen een invallende waterpieper en een overvliegende exemplaar op, dus ondanks dat ik wat later was denk ik dat er niks aan de hand is op die locatie. Ook de oppervlakte aan riet viel me toch wat tegen in tegenstelling tot de luchtfoto. Maar niet getreurd, er kan weer een plekje worden afgeschreven.

Terwijl ik even later net was begonnen aan mijn rondje voor bokjes in de Zegenpolder, werd ik opgeschrikt door de melding van een pallas' boszanger op het Eiland van Brienenoord! Gevonden door Vincent 't Hart die daar nu al een paar jaar fanatiek vogelt op zijn local patch! Een hele mooie soort natuurlijk en zeker ook omdat het op IJsselmonde is, en pas de eerste twitchbare! Omdat ik een druk schema had vandaag besluit ik toch heel even het rondje af te lopen/rennen in de polder. Geen bokjes blijken aanwezig, en na Laurens van der Wind opgehaald te hebben bij Klein Profijt gaan we in gezwinde spoed naar de plek. 

Bij aankomst was de vogel gelijk in beeld, waar hij zich op hoogte goed liet bekijken. Wat een schitterend beestje toch! Zoveel heb ik er ook weer niet gezien in Nederland. De vogel zat in een mooie groep met mezen, tjiftjaffen en (vuur)goudhanen. Naar verluid zou het aantal tjiftjaffen en goudhanen hoger zijn dan de afgelopen dagen, dus het ligt toch in de lijn der verwachting dat de pallas' hier heel recent is aankomen waaien. Erg leuk natuurlijk! 

Pallas' boszanger wordt op de gevoelige plaat gezet (zelf geen camera bij me)

Niet veel later verdwijnt de vogel en is het uiteraard onderhoudend gezellig. Gelukkig wordt hij toch ook weer teruggevonden voor de laatkomers en laat zich dan op ooghoogte schitterend zien. Wat een soort toch en uiteindelijk natuurlijk heel behoorlijk verdwaalt. Na de vorkstaartmeeuw van september toch nog een fijne tweede nieuwe voor de IJsselmondelijst! 

Nadat het beestje verdween door een overvliegende sperwer gaan we weer richting Rhoon, waar we op de Gaatkensplas nog de roodkeelduiker trouw zien dobberen. In de Zuidpolder loop ik vervolgens nog enkele graanstoppels af waar ik zowaar ook nog twee bokjes vind. Een leuke locatie om de komende tijd ook nog te gaan vangen, wie weet een plek waar terugvangsten uit Rhoon zijn te verwachten?! 

Mooie natte graanstoppel

Bokje

Langs de Lindtsedijk las ik vervolgens in een groep van zo'n 70 waterpiepers liefst 17 geringde exemplaren af. Een mooi aantal met nu ook veel aflezingen van deze winter. Rond het Landgoed het Buitenland hingen we even later diverse voerpijpen op voor ringmussen. Afgelopen jaar zat er in de late winter een behoorlijk aantal van deze soort die rap achteruitgaat. Het idee hadden we toen gevat om ze een handje te helpen door het bijvoeren in de winter en broedseizoen en hangen van kasten. Wie weet of dat wat kan bijdragen! Met bijdrage vanuit de provincie konden dus een mooi aantal silo's ophangen, en wie weet gaat het wat opleveren de komende tijd.

Laat de ringmussen maar komen

Geen opmerkingen:

Een reactie posten