zaterdag 30 september 2023

Nog geen bokjes, wel tweekleurige vleermuis!

Vanochtend deed ik rustig aan, maar rond half tien besloot ik even wat gebiedjes te checken om te zien of wellicht de eerste bokjes alweer zijn gearriveerd. Dat viel tegen. In de Volgerlanden slechts een enkele watersnip en ook maar beperkt geschikt gebied. Ook in Oud-Reijerwaard vrijwel geen geschikt habitat voor bokjes, en dus ontbraken ook daar nog de bokjes. Hopelijk gaat dat de komende tijd nog veranderen! 

Via het Develbos, waar ik onder andere nog wat vuurgoudhaantjes en een zwarte mees trof in een mezengroep, ging ik vanmiddag nog even richting de Devel om het één en ander weer gereed te maken voor de waterpiepers. De eerste daarvan zullen ook over een weekje of twee weer arriveren, en dan is het natuurlijk prettig als de baantjes alweer gemaakt zijn in het riet voor de mistnetten.

Terwijl ik bezig ben zie ik de melding langskomen van een tweekleurige vleermuis, in Ermelo! Tweekleurige vleermuis is een soort die trekt en dan ook vrijwel uitsluitend in het najaar in Nederland is waar te nemen. Ze worden dan relatief veel gevonden op balkons of op straat en belanden zo in de opvang. Kennelijk zijn ze wat onhandig en mede daardoor kan je ze soms op rare plekken tegenkomen, in België zien ze ze bijvoorbeeld met enige regelmaat aan de muren van flatgebouwen langs de kust hangen. Dit najaar vroeg ik mij al af of dat ook in Nederland niet gewoon zou moeten kunnen, maar echt zin om te zoeken had ik niet. Nu werd er echter eentje gemeld in Ermelo, aan een boom. Toch wel een buitenkansje om deze lastige soort te zien, dus na wat wikken en wegen besluit ik maar een poging te wagen.

Het beest was tijdens werkzaamheden verstoord en in de struiken terecht gekomen (onhandig dus...), maar kon uit eigen kracht toch weer opvliegen en landde op de eerste de beste boom die die tegenkwam: een grove den. Na een uurtje rijden hangt het beest daar ook nog steeds als ik aankom. Mooi! 

Tweekleurige vleermuis

Tweekleurige vleermuis hangt rechts van de stam, net onder de witte dakrand

Tweekleurige vleermuis is één van de grotere vleermuizen in Nederland en lijkt veel op laatvlieger, maar is grijskleurige op de rug. Deze lichte rug is meest zichtbare kenmerk om de soort te herkennen. Het exemplaar laat zich goed bekijken en hangt op ca. 4 meter, dus mooi buiten de verstoring van mensen. Erg leuk om deze lastige soort zo makkelijk te kunnen zien! 



Tweekleurige  vleermuis

Geen opmerkingen:

Een reactie posten