dinsdag 31 januari 2023

Nog meer vangsten van 'de grote drie'

Afgelopen twee weken was ik weer vaak op pad voor waterpiepers, bokjes en houtsnippen. Dat zijn een beetje de grote drie deze winter. Voor waterpieper deed ik vandaag nog een vangpoging langs de Devel, maar was ik daar ook op 17 januari. Vanavond kwam ik helaas niet verder dan een waterpieper die ik op afstand uit het net zag ontsnappen, helaas. Het was ook rustig vanavond en kennelijk sliepen veel piepers elders. Twee weken terug was het aanzienlijk beter en kom ik twee waterpiepers kleurringen, voor een wintervangst helemaal niet zo gek. Het aantal had misschien nog wel wat hoger kunnen zijn als er niet een half uur een politiehelikopter boven de slaapplaats had rondgehangen... Het duurde even voordat ik gecontroleerd was (melding van een stroper in het riet...), maar toen kon ik gelukkig weer rustig doorgaan met vangen! 

Waterpieper R/BBB

Ook kon ik nog weer veel geringde waterpiepers aflezen in de Zwijndrechtse Waard. De spruitenstoppel in Polder het Buitenland bij Heerjansdam wordt langzaamaan weer ingewisseld voor andere percelen in de polders, de akker is dan ook alweer aardig aan het opdrogen. Ook de groep in de Crezéepolder van ruim 20 exemplaren kon ik eindelijk goed checken. Deze vogels slapen in Kinderdijk, maar foerageren ook op de akkers langs de Pruimendijk wat alweer aardig richting de Devel is, maar een geringd exemplaar zat er niet tussen. De uitwisseling tussen de slaapplaatsen is kennelijk toch minimaal, want rondom de Devel is ongeveer 1 op de 7 waterpiepers gekleurringd. 

Perceel in Polder de Hooge Nesse waar  ze nu ook weleens lopen

Waterpieper R/RWW
Favoriet perceeltje in de Crezéepolder

Bokjes vangen lukte ook weer, zowel in de avond als overdag. Sommige plekken zijn overdag behoorlijk ongeschikt geraakt, met name de Zegenpolder en in de Volgerlanden. 's Nachts wordt op die plekken nog wel gefoerageerd, maar waar die vogels overdag dan rusten blijft nog een beetje een raadsel voor mij... Wel ving ik in Oud-Reijerwaard een bokje die ik eerder in het Waalbos ringde, dus langzaamaan beginnen er wat terugmeldingene te komen buiten de gebieden waar ik ze geringd heb, maar grote verplaatsingen zitten er nog niet bij. Eén en ander wijst er toch wel op dat er én veel bokjes zijn én ze ook behoorlijk flexibel zijn en veel lijken te verplaatsen, ook vanwege het grote aantal nieuwe exemplaren dat ik nog vang. 


Bokjes

En dan waren er ook nog houtsnippen. De aantallen daarvan lijken alweer terug te lopen en de wegtrek naar de broedgebieden is alweer ingezet. Het winterweer is er ook niet echt naar om nog in warmere oorden te moeten blijven. De vangsten nemen dus af en wat er zit lijkt ook moeilijker te vangen, wellicht treedt toch iets van 'angst' op voor die zaklamp die weer over het veld aan komt zwaaien... Al met al nog wel enkele vangsten en ook zag ik de laatste keren nog op enkele plaatsen een ransuil of kerkuil, terwijl eerder deze winter deze soorten zich amper lieten zien. Ook altijd leuk! 


Houtsnippen

Geen opmerkingen:

Een reactie posten