zaterdag 7 januari 2023

Bokjes en waterpiepers

Gisteren kon ik weer een heerlijk dagje buiten zijn op IJsselmonde. Een ronde in de vroege ochtend leverde in Rhoon een mooie score op van vier bokjes. Het was in de ochtend gelukkig nog goed te doen met de warmtebeeldkijker en toen de zon doorkwam waren we gelukkig rond. Het vinden van de bokjes is dan eigenlijk niet meer te doen.

Bokje

Aflezen van waterpiepers gaat dan gelukkig nog wel prima en in de groep waterpiepers in de polder liep nog een exemplaar dat ik begin van de winter daar ringde. Mooi! Een aflezing uit de Zwijndrechtse Waard in dit gebied heb ik nog niet gehad, dus van uitwisseling lijkt in ieder geval geen sprake. En dat terwijl het nog geen 10 kilometer afstand ligt en ik toch ook nog steeds veel waterpiepers 'kwijt' ben.. Tja, zeg het maar. 

Samen met Rutger vermaak ik me hierna ook weer met waterpiepers in de Zwijndrechtse Waard. In Polder de Hooge Nesse zit de groep van zeker 75 vogels eerst op de akker, maar verschuift dan naar een mooie zuidhelling van de dijk waar de zon alweer even op staat te schijnen. Kennelijk komen daar toch gelijk al insecten tevoorschijn, maar we lezen ook tien verschillende exemplaren af. Mooi score! We ringen elders nog een bokje, zien dat zes waterpiepers in de Crezéepolder helaas ongeringd zijn en houden het dan wel weer voor gezien. Nuttig dagje! 

Mooi dijktalud was goed in trek bij de waterpiepers

Hier lopen ze 'normaal'

Vanochtend doe ik ook weer even snel een rondje. In de Volgerlanden kan ik zo weer twee bokjes van een ringetje voorzien en elders op IJsselmonde belandden er ook weer twee onder het net. Ook ongeringd. Het hoge aantal ongeringde exemplaren valt me wel in het bijzonder op, en ook op andere plekken vang ik ze (op die ene in het Waalbos na) gewoon niet terug. Het heeft er dus alle schijn van dat er én veel uitwisseling is én ook gewoon heel erg veel bokjes moeten zijn... 

Bokje

Mooi bokjeshabitat

Geen opmerkingen:

Een reactie posten