vrijdag 9 september 2022

Roodpootvalken, maar geen eleonora's

Afgelopen dinsdag werd op de Rhoonse stort een juveniele roodpootvalk ontdekt. Van deze broedvogel uit Zuidoost-Europa is dit najaar een flinke influx aan de gang, en nu is het dus ook raak op IJsselmonde! Op het eiland was ik denk ik de enige die daar niet op zat te wachten, want in 2010 zag ik de soort al langs de Devel. Om een beetje in de competitie staande te blijven doet dit geval dus niet goed, maar desalniettemin was het erg leuk om dinsdagavond dit exemplaar te bekijken. Hij liet zich bovendien schitterend bekijken op de paaltjes op de dijk! 

Gisterenavond werd ik opnieuw opgeschrikt door de melding van een valk. Dit keer een eleonora's valk die was gefotografeerd in het Bentwoud, bij Zoetermeer. Waarnemingen van deze broedvogel uit het Middelandse Zeegebied lijken de laatste tijd toe te nemen, maar een twitchbaar geval heeft er nog niet in gezeten. Vanochtend besluit ik toch maar een poging te wagen met nog enkele tientallen anderen, maar in het Bentwoud helaas geen spoor meer van deze zeldzaamheid. Het beest kan natuurlijk alweer tientallen kilometers verderop zijn, want ze kunnen grote afstanden afleggen.

In het Bentwoud is het natuurlijk wel gezellig en hier zit ook nog een roodpootvalk, die zich op afstand ook leuk laat bekijken. Verder stikt het er van de torenvalken, hangt een mooie wespendief rond en trekken er diverse boompiepers over. Geen eleonora's valk helaas, maar wel een goed bestede ochtend. 

Roodpootvalk

Vanmiddag was ik nog weer even in de Zegenpolder, waar de roodpootvalk zich schitterend liet bekijken. Na een flinke regenbui wist hij in drie kwartier wel negen muizen te vangen. En dat op een paar meter! Duidelijk is wel dat hij daarom al dagen op deze plek zit en waarom het hier ook stikt van de andere roofvogels. Hopelijk zet de muizenpiek door en kunnen we daar ook in de winter nog van genieten! 


Roodpootvalk

Geen opmerkingen:

Een reactie posten