vrijdag 2 september 2022

Ortolaan over de Maasvlakte

Om 9 uur kom ik vanochtend aan op de Maasvlakte. Begin september is altijd een spannende tijd en een ochtendje struinen paste nog wel in de planning. De afgelopen dagen weer begonnen met werken, wat natuurlijk ook al wel de nodige soorten opleverde als wespendieven, visarend en doortrekkende boompiepers.

Op de Vuurtorenvlakte zitten wel vogels en er blijkt ook wel aankomst te zijn. Terwijl ik rondstruin zie ik af en toe nog hoog zwartkoppen uit zee komen, goed teken! Het zijn met name bonte vliegenvangers, fitissen, zwartkoppen, paapjes, gekraagde roodstaart en wat tapuiten. Spannend vogelen dus, maar een krentje zit er niet in de bosjes. Als ik via de noordkant van het veld een rondje loop hoor ik opeens de onopvallende vluchtroepjes van een ortolaan! Het exemplaar komt fraai langs gevlogen, continue roepend, en valt in bij de auto. Een uurtje later is daar echter geen spoor meer van de vogel te vinden, helaas, maar altijd een aangename verrassing zo'n ortolaan.

Vuurtorenvlakte 
Op de rest van de Maasvlakte zie ik meer van hetzelfde, waaronder ook de eerste vuurgoudhanen weer op diverse plekken en nog een kleine karekiet. Daar blijft het dus bij voor deze dag, hopelijk later in het najaar nog een echte knaller?! 

Bonte vliegenvanger

Geen opmerkingen:

Een reactie posten