vrijdag 24 december 2021

Van nog een purperkoet tot grauwe gors

Afgelopen dinsdag mocht ik voor het werk weer eens naar buiten, wat gelukkig nog wel regelmatig voorkomt. Een rondje rond de Starrevaart leverde wat baardmannen, brilduikers, cetti's zangers, waterpiepers en waterrallen op, altijd leuk! Woensdag was ik binnen, maar in de ochtend werd plots een purperkoet ontdekt in Zevenhuizen. Dit is dus na het beest van Alblasserdam al de tweede in een week, wat de herkomst uit Zuid-Europa (ook gezien nog een exemplaar eerder dit najaar in België) zeker versterkt. Purperkoeten worden immers maar zeer weinig gehouden (er zijn nog geen drie gevallen bekend in Nederland), dus de kans dat ze ontsnappen is klein. Aangezien het beest in de Alblasserwaard een hangende vleugel had, breng ik aan het einde van dinsdag toch nog even een bezoekje aan Zevenhuizen. De vogel laat zich na aankomst vlak voor het donker vrijwel gelijk zien, blijft een fraaie soort en dus het tweede geval voor Nederland binnen korte tijd.

Donderdag mocht ik voor het werk weer eens naar Zeeuws-Vlaanderen. Een leuk deel van het land wat altijd al een beetje Belgisch aandoet. Wat rommelig, kleinschalig en dus ook nog een bolwerk voor schaarse soorten als steenuil en patrijs. In dit onderste stukje van Zeeland overwinteren echter ook nog grauwe gorzen, met name in het Verdronken land van Saeftinge, maar ook op andere schorren heb je kans om deze nog te vinden. Als het werk erop zit besluit ik dan ook nog even over het Hellegatschor te zoeken naar deze zeldzame overwinteraar, want het leek me wel wat om er eentje te vinden.

Hellegatschor

Op het schor tref ik eerst de nodige rietgorzen, watersnippen, bokjes en oeverpiepers, typische soorten van die plekken, maar dan vliegt opeens ook een dikke, lomp gors voor me op. Bingo! Gelukkig landt hij weer en even later kan ik 'm op enige afstand fraai bekijken. Het is pas de eerste grauwe gors die ik ontdek, dus dat maakt het geval wel extra leuk. Bovendien was het ook alweer zes jaar geleden dat ik mijn laatste grauwe gors zag, namelijk in de jaren dat ik nog aan jaarlijsten deed, dus dan zijn dit soort zeldzaamheden nu juist weer extra leuk om te treffen! 

Grauwe gors

's Avonds deed ik ten slotte nog een poging om houtsnippen te vangen in Ambacht. Dat lukte beter dan een poging vanavond voor waterpiepers op de slaapplaats langs de Devel, wat een watersnip kon ik vangen en ringen. Vanavond bleven de netten helaas leeg... 

Watersnip

Geen opmerkingen:

Een reactie posten